Ett genombrott för framtidens digitala navigation har skett då IHO (International Hydrographic Organization) meddelar att alla medlemsstater nu har godkänt de standarder som kommer gälla för det nya navigationssystemet S-100.
Sverige via Sjöfartsverket har under många år varit drivande i utvecklingen och har haft flera nyckelroller i arbetet via arbetsgrupper men även som förtroendevalda.
– Det är ett historiskt steg att specifikationerna nu är godkända och att medlemsländerna nu kan utveckla sina respektive produkter. Detta gäller även för tillverkare av system som nu kan utveckla de system som ska kunna visa produkterna. Ett samarbete som pågått i nära två årtionden har nu nått sin kulmen, säger Magnus Wallhagen, internationell samordnare på Sjöfartsverket.
De specifikationerna som nu är godkända av medlemsstaterna är:
S-101 – Elektroniska sjökort
S-102 – Detaljerad djupinformation
S-104 – Vattennivå
S-111 – Ytströmmar
S-129 – Avstånd mellan köl och botten (UKC- Under Keel Clearance Management)
Det är fler specifikationer som kommer bli godkända inom den närmsta tiden som rör bland annat navigationsvarningar, skyddade områden och ruttplanering. I slutändan kommer navigatören kunna kombinera flera olika informationsmängder för att få en större överblick och kunna ta bättre beslut runt navigationen för att höja sjösäkerheten.
– Implementeringen av S-100 kommer ge avgörande fördelar för handelsflottan i hela världen såsom högre navigationssäkerhet, högre effektivitet, möjliggöra optimerad lastning och mindre miljöpåverkan. S-100 kommer även ge möjlighet att titta närmare på sjöfart med autonoma fartyg och utökad cybersäkerhet, fortsätter Magnus Wallhagen.
Från och med 1 januari 2026 kommer S-100 vara godkänt för navigation med en övergångsperiod fram till 2029 då alla nya system på marknaden skall kunna läsa S-100 standarden.
Foto: Sjöfartsverket.
Grattis till detta fantastiska genombrott för framtidens digitala navigation! 🌟 Det är verkligen inspirerande att se hur årtionden av engagemang och samarbete har lett till godkännandet av S-100 specifikationerna. Ett stort tack till alla involverade, särskilt Sjöfartsverket och alla arbetsgrupper, för ert hårda arbete och dedikation.
Denna milstolpe markerar början på en ny era av ökad säkerhet, effektivitet och hållbarhet inom sjöfarten. Det är spännande att tänka på de oändliga möjligheter som nu öppnas upp, från optimerad lastning till utvecklingen av autonoma fartyg. Framtidens navigation ser ljus ut tack vare er!
GPS och plottrar befintliga
Kommer dom fortfarande fungera eller
Behöver dom något sorts uppdatering
Eller måste man byta till nya enheter om man ska kunna åtnjuta detta nya system för all världens sjöfart inklusive privata fritids fartyg vare sig registrerade Eller oregidtrerade båtar
Undrar även om det finns någon storlek gräns gällande privata båtar för det nya navigation systemet godtjänner det som ligger under gränsen om det finns sådan
Så frågan gäller blir gaml navigation utrustning olaglig Eller fortsatt laglig
Kan dom fortfarande användas och behövs något göras flr att dom ska fungera Eller fungerar dom ändå och mjukvaran räcker
Och får man fortsatt använda sig av dom befintliga som finns idag även efter 2029
Finns det nån regel som skiljer viss sjöfart från att inte gå under de nya kraven och vilka saker är det som faller utanför de nya reglerna för laglig framförande i vatten och finns det även regler som kan vara olika vilka vatten och vem som vistas på det
Mvh
Anette Thorsson
Hoppas ändå nuvarande remmare och enslinjer består. Jag navigerar enligt dem och vad jag ser. Har aldrig använt mig av elektroniska påfund, men har varit nära att bli påkörd av dylika som inte mera kan läsa sjökort eller kan sjöfartsreglerna.