17 december, 2024

Hallberg-Rassy 400 utsedd till Årets segelbåt i Frankrike

Hallberg-Rassy 400 har utsetts till vinnare av Årets segelbåt – läsarens val – i Voile Magazine från Frankrike. Prisutdelningen ägde rum på Musée de la Marine i Paris 14 december 2024.

Pressmeddelande:

Testseglingen ägde rum efter Grand Pavois båtmässa i La Rochelle.

Bedömningskriterier var båtens seglingsegenskaper och fart, komfort, innovation, utförande och sjögående egenskaper.

Hallberg-Rassy Yacht 400 – 2021
Magazines are free to use, Obligatory Mentions : Ludovic Fruchaud IMACIS.

Båtlivs artikel om Hallberg-Rassy 400 i Båtliv 2–20

Kompakt och välseglande lyx på 40 fot

Hallberg-Rassy 40C är den senaste modellen från det världsberömda varvet på Orust. Båten bjuder på kompakt lyx och känns trygg även i en vinterkuling.

Text & foto: Axel Nissen-Lie

Hallberg-Rassy 40C hade världspremiär i Düsseldorf i slutet av januari. Vi provade den grundligt med övernattning och segling i vinterkuling 8–9 december i vindar upp till 16 m/sek utanför Ellös. Nyheten bygger vidare på Hallberg-Rassy 44, som var en revolution för det konservativa varvet. Den nya 40-fotaren har också två roder, men en ännu bredare häck.

Testbåten hade all utrustning som gör båtlivet enkelt och komfortabelt. Även de tunga sysslorna i sittbrunnen finns det hjälp för med ”knappsegling”. Även rullmasten från Seldén Mast är elektrisk. Tilläggning vid kaj sker utan stress, med bog- och häckpropeller.

40C har lika stor sittbrunn som storasyster på 44 fot. Salongen är också väl disponerad och pentryt är imponerande. Det 44-fotaren har men som saknas i 40C är extra badrum och kojer för sex i stället för fyra.

Det var lugnt i hamnen på Ellös när vi skulle segla, men en annan värld väntade utanför Islandsberg. Vi försökte först med fullt segelställ, men även med dubbla roder så var det inte enkelt att undgå att rodret tappade taget. Med rev i både fock och storsegel så gick det bättre. Vi hade mest 16 m/sek i en mycket kraftig vind.

Hallberg-Rassy 40C har mer bly i kölen än de flesta andra båtar i samma storlek. Dessutom har den högre skrovstabilitet, vilket gör det möjligt att ha mer segel uppe och det är viktigt i grov sjö.

Båten väger 11 ton, vilket är mycket för en 40-fotare. Den har ett relativt smalt förskepp och konstruktionen är som en kil genom sjön. En lättare båt skulle ha följt vågorna mer upp och ner och det var omöjligt att ta full höjd under rådande förhållanden. Med 50 grader till vinden seglade vi 6,5–7,5 knop. Med vinden tvärs ökade farten till 8–9 knop. På länsen loggade vi 11,8 knop i stora vågor. Beräkningar visar att båten ska segla över 9 knop på slör i 9 m/sek.

Inomskärs kunde vi prova kryssvinklarna. Med delvis inrullad fock klarade vi bara 45 grader men hela 7 knop. Enligt konstruktören ska båten göra 7 knop på kryss med en vinkel på 40 grader i 8–10 m/sek.

Centercockpiten fungerade bra i tufft väder. Den är inte så stor, men i hamn fungerar akterdäcket och sidodäcken väl med sina stora ytor. Det går att sitta på sittbrunnens sargkanter och styra, men i kraftig sjö är det bättre att stå. Det har Hallberg-Rassy förstått.

Styrsystemet är exakt med en progressiv funktion. Det är en avancerad lösning med stag från rodren till en ”kopplingsbox” och därefter en axel in i motorrummet och från en växel går en axel upp till ratten.

Båten är utrustad med elektriska och reverserbara vinschar som styrs med knappar. Storskotet är dock manuellt.

Alla Rassys båtar har som standard mahognyinredning, de större kan även levereras i ek eller teak. I 40C känns det direkt att man är i en Hallberg-Rassy, men skillnaden är stor mot äldre modeller. Mest märkbart är de stora skrovfönstren som ger mycket ljusinsläpp. Konstruktionen med en förstärkning som en förlängning av bottenstocken på båtens bredaste ställe skapar överlägsen rymd i båten.

Övrig inredning följer varvets tradition med snickerier och installationer – inte minst elen – i toppklass. Boutrymmena är fördelade på för- och akterkabiner i bästa klass. Även kabinerna har skrovfönster.

Priset startar på 5,2 Mkr för en standardbåt. Testbåten var utrustad så som många vill ha en cruisingbåt. Då hamnar priset på 7,5 Mkr.

Fakta Hallberg-Rassy 40C

Längd:         12,30 m

Längd v l:    11,74 m

Bredd:          4,18 m

Djup:            1,92 m

Vikt:              11 000 kg

Ballast:         3 640 kg

Motor:          60 hk

Vatten:         520 liter

Bränsle:       400 liter

Segelyta:     96,6 m2

Pris:              från 5,2 Mkr

Info:              www.hallberg-rassy.com