Den 23–24 november hölls traditionsenligt ett Unionsråd i Stockholm. Glädjande nog kunde 19 av våra 22 Båtförbund och våra två riksomfattande båtklubbar närvara på mötet. Naturligtvis deltog också Unionsstyrelse samt personalen på kansliet, valnämnden, förtjänstteckennämnden, våra revisorer samt tidningen Båtliv, sammanlagt över 70 personer.
Årets program bestod bland annat av att vår nya generalsekreterare, Henrik de Vries, presenterade sig. Han har under ett antal år varit styrelseledamot i Svenska Båtunionen som representant för Skånes Båtförbund och även som medlem i Juridiska kommittén.
Barn- och ungdomskommittén presenterade Knopskolan/Fritidskortet-projektet. Båtklubbar anslutna till ett båtförbund i SBU samverkar med sjöscouterna lokalt genom att båtklubbar upprätthåller klubbhus, båtar och ledare för aktiviteter inom sjöscouternas verksamhet.
Baskommitténs ordförande, Per Edberg, presenterade utvecklingsplanen för BAS. Mycket sker löpande men det som kommer att ske närmast är att personnummerprojektet som startades under 2024 kommer att vara helt klart 2025. Under 2024 har arbetet påbörjats med att skriva en manual till programmet och detta kommer att fortsätta kontinuerligt allteftersom programmet utvecklas. Arbetet med att förenkla supportärenden, som är mycket omfattande, kommer också att slutföras under 2025.
Ulf Grape presenterade en uppföljning av våra strategiska mål. Vid Unionsrådet 2021 enades vi om en vision och ett antal strategiska mål för de olika kommittéerna. Målen är lagda på fem år. Genomgång och diskussion sker via Unionsrådet varje år.
Svenska Båtunionens vision är: ”Tillsammans skapar vi det goda båtlivet”. Alla ska ha tillgång till ett vattenburet friluftsliv, som är glädjefyllt, hållbart, säkert och tillgängligt.
Anders Jansson, ordförande för arbetsgruppen ”Båtpolitiska programmet”, presenterade ett antal utmaningar som båtlivet kan komma att ställas inför framöver. Anders pekade på ett antal frågeställningar.
- Tillgång till mark för bryggor och uppställningsplatser.
- Hårda miljökrav från till exempel kommuner kan bli mycket kostsamma.
- Stölder och stöldskydd kan leda till stora kostnader för båtägare, båtklubbar och varvsföreningar.
- Skattemyndigheten kan kräva omdefiniering av båtklubbar, från allmännyttiga ideella föreningar till ideella föreningar. Om det sker blir klubbarna skatte- och momspliktiga.
- Nya drivmedel, till exempel el och andra fossilfria bränslen, ställer nya krav på infrastruktur.
- Köerna till båtplats bli kortare och antalet lediga platser blir fler.
- Allt fler båtförare saknar nautisk kompetens.
- Båtägare efterfrågar mer service i klubbarna och är allt mindre benägna att bidra med egna arbetsinsatser.
- Samma krav på kompetens bör gälla alla fritidsbåtar oavsett på vilket sätt framdrivningen sker.
Dessa utmaningar vill SBU arbeta med.
Den beslutade organisationsöversynen har nu planenligt fortgått mer än ett år och arbetsgruppen redovisade ett antal förslag som har behandlats och nu presenterades för samtliga båtförbund. Därefter var det grupparbeten. Många synpunkter och råd framkom från de olika grupperna.
Nu när jul och nyårshelgerna närmar sig vill jag passa på och önska er
God Jul och Gott Nytt År.
Christer Eriksson
Ordförande Svenska Båtunionen