För att säkra produktionen och ytterligare expansion tar den svenska elbåtstillverkaren Candela in ytterligare drygt 150 Mkr. Samtidigt har de sålt en färja till båtmekkat Lake Tahoe i USA.
Det är för att kunna möta den ökande efterfrågan på eldrivna bärplansfärjor som Candela säkrat totalt cirka 40 miljoner US-dollar, det vill säga över 400 Mkr i en finansieringsrunda. Bolaget värderas därmed till cirka 2 miljarder kr.
Candela säger att de i och med finansieringen är väl positionerade för att möta marknaden för elfärjor, som totalt beräknas vara värd cirka 15 miljarder US-dollar. Investeringen på 14 miljoner US-dollar leds av SEB Private Equity, EQT Ventures och KanDela AB.
Globalt står vattenburna transporter för 3 procent av utsläppen av växthusgaser. Candela vill bidra till att minska detta genom användandet av eldrift i kombination med bärplansteknik. Det ger kortare restider, tätare avgångar, ökad komfort och avsevärt minskade driftskostnader jämfört med traditionella fartyg. Systemet testas redan på en Candela P-12 som körs i reguljär trafik i Stockholm sedan november 2024. Ytterligare en P-12 kommer att trafikera Lake Tahoe i USA, vilket innebär företagets första försäljning av Candela P-12 till den marknaden.
– Denna investering, gjord under en utmanande tid för många företag, är ett bevis på Candelas teknologi och vår unika förmåga att lösa frågan om koldioxidutsläppande transporter, säger Gustav Hasselskog, Candelas grundare och vd.
Finansieringen kommer i takt med att Candelas orderbok fortsätter att växa snabbt.
Candelas nytänkande grundas till stor del på dess C-Foil, ett datorstyrt bärplanssystem med undervattensvingar som lyfter skrovet ovanför vattnet, vilket minskar energiförbrukningen med 80 procent jämfört med andra höghastighetsfartyg. Detta möjliggör hög hastighet och lång elektrisk räckvidd.
Finansieringen ska användas för att skala upp P-12-produktionen vid Candelas anläggning i Stockholm. Ytterligare produktionskapacitet övervägs också.