De allra flesta skärgårdsbesökare och båtfolk vill göra rätt val för miljön, bara de får rätt förutsättningar. Det visar en ny rapport från Håll Sverige Rent, Kungliga Svenska Segel Sällskapet (KSSS) och Coca-Cola i Sverige. Tydligare ansvarsfördelning, bättre samarbeten samt lättillgänglig information och material till besökare är nyckelåtgärderna som kan minska nedskräpningen och öka insamling i skärgården.
Håll Sverige Rent, KSSS och Coca-Cola i Sverige har under sommaren, som en del av ett långsiktigt samarbete, genomfört en beteendestudie på ön Sandhamn i Stockholms skärgård. I rapporten ”Pantbeteende i skärgården – vad hindrar besökare att göra rätt?” presenteras nu resultatet.
– Vårt mål är att samla in varje såld förpackning senast 2030 och det krävs samarbete mellan många aktörer för att vi ska lyckas och kunna göra skillnad. Vi vill vara en samlande kraft, för även om Sverige har bland de högsta återvinningsgraderna i världen så räknas varje flaska och burk, säger Thérèse Sundberg, hållbarhetsansvarig på Coca-Cola Europacific Partners i Sverige.
En av rapportens slutsatser är att lättja och ouppmärksamhet är ett hinder för insamling av flaskor och burkar, trots att de flesta skärgårdsbesökare vill göra rätt för sig. Besökare upplever det som jobbigt att transportera sitt skräp tills man hittar en plats att återvinna. En andra slutsats är att information är nyckeln till att uppnå ett önskat beteende.
– I skärgården står vi inför stora utmaningar när det gäller avfallshantering, och med ökat besökstryck ökar också nedskräpningen. För att minska mängden skräp och förbättra återvinningen, särskilt när det gäller burkar och flaskor, behöver vi främja en beteendeförändring. Det måste vara lätt att göra rätt, säger Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent.
Rapporten betonar vikten av samverkan mellan offentliga, privata och ideella aktörer för att lösa de utmaningar som finns kopplat till insamling av pantförpackningar och med avfallshanteringen generellt i skärgårdsmiljön. Några av rekommendationerna i rapporten är att erbjuda sorteringspåsar till besökare, att informera till och från skärgården och att samordna kommunikationen bättre.
– Vi hoppas att rapporten ska stimulera en bred diskussion om lösningar för att förbättra pantåtervinningen och avfallshantering i skärgården, och öppna upp för en ännu bredare samverkan mellan oss, båtägare och andra aktörer så som kommunerna, Skärgårdsstiftelsen, Returpack och hamnar i skärgården, säger Stefan Rahm, klubbdirektör på Kungliga Svenska Segel Sällskapet.
Rekommendationer från rapporten
Främja ett gemensamt ansvar för skärgårdsmiljön – i skärgården hjälps vi åt!
Uppmuntra skärgårdsbesökare att hjälpas åt – skärgården kräver ett särskilt hänsynsfullt beteende eftersom infrastrukturen för avfallsinsamling ofta är underdimensionerad och mer begränsad än på fastlandet.
Tillhandahåll sorteringspåsar för avfall
Gör det enklare för besökare att sortera sitt avfall genom att erbjuda sorteringspåsar, så att de smidigt kan ta med och sortera sitt avfall där möjligheterna annars är begränsade.
Informera vid ”ingången” till skärgården
Här kan skärgårdsöarnas isolerade läge kan vändas till en fördel genom möjligheten att använda etablerade ankomstplatser för att informera besökare om regler och bästa sättet att hantera avfall under vistelsen.
Harmonisera kommunikationen på ön
Förtydliga och samordna vilka riktlinjer som gäller för återvinning av flaskor och burkar, så att besökare enkelt förstår var och hur de ska lämna sitt avfall.