24 oktober, 2024

MAN Engines utökar med 30-liters motor för tunga applikationer

MAN Engines utökar med ytterligare prestanda för tunga applikationer. Den nya MAN D3872 i varianten LE427 för tunga applikationer har en effekt på 920 kW (1 250 hk) vid 1 800 rpm och är utrustad med ett avgasefterbehandlingssystem bestående av ett dieselpartikelfilter och SCR-system.

Detta innebär att motorn uppfyller de strikta emissionsnormerna i EU Steg V för inlandssjöfart med gränsvärdena 1,8 g/kWh kväveoxider (NOx), 0,015 g/kWh partiklar (PM) och 1×1012 partiklar/kWh (partikelantal/ PN). Den extra höga effekten är avsedd för nya tillämpningar inom inlandssjöfart som till exempel bogserbåtar, pråmar, passagerarfartyg och specialfartyg.

MAN Engines erbjuder därmed ett brett utbud av tjänster i EU Steg V för fartyg på inre vattenvägar, inklusive in-line sexcylindriga motorer med en cylindervolym på 12,4 liter och V12-motorer med en cylindervolym på 24,2 och 29,6 liter. Dessa motorer täcker effekter från 290 till 1 066 kW (394 till 1 450 hk) inom de strikta emissionsbestämmelserna med hänsyn till kraven för lätta, medelstora och tunga applikationer.

I mer än tio år har MAN Engines arbetat med avgasefterbehandlingssystem för EU Steg V för att möta emissionsstandarden med dieselpartikelfilter och SCR-katalysator för in-line- och V-motorer. De första serielösningarna användes inom jordbruksteknik och industrisektorn 2015, och 2019 överfördes de till maritima applikationer. Under tiden har detta resulterat i en population av många tusen kombinerade dieselpartikelfilter och SCR-katalysatorer hos en mängd olika kunder och applikationstyper på marknaden.

En fördel med företagets egen utveckling av avgasefterbehandlingssystemet är att motor, sensorer, SCR-system och dieselpartikelfilter är perfekt anpassade till varandra. Denna integration är avgörande för att klara av den ökande komplexiteten hos moderna motorer och högeffektiva avgasefterbehandlingssystem. Denna exakta samordning är det enda sättet att säkerställa att utsläppsvärdena bibehålls på lång sikt och att systemen drivs tillförlitligt.

Den kraftiga varianten MAN D3872 LE427 är – liksom alla motorer från MAN:s nuvarande marinportfölj – godkänd för användning med regenerativ diesel i enlighet med EN15940-standarden i Europa och den amerikanska specifikationen ASTM D975 från American Society for Testing and Materials (ASTM).

Som ett alternativ är MAN D3872 tillgänglig med ett yttre kylsystem i stället för en sluten kylkrets.

MAN D3872 med 1 250 hk (920 kW) vid 1 800 rpm kommer att finnas tillgänglig i EU Steg V från och med tredje kvartalet 2025. Andra utsläppssteg som EPA Tier 4, IMO Tier III och IMO Tier II är planerade till 2026.