I Båtliv nr 5 presenterade vi ett antal tips inför den stundande torrsättningen. Vi har fått några kommentarer angående konservering av toaletter och lagring av bränslen. Det är ett ständigt återkommande diskussionsämne varje höst när båtarna ska upp och där många har synpunkter vad som är rätt eller fel.
När det gäller marintoaletter som använder vatten vid spolning tog vi kontakt med Magnus von Barth på Jan Comstedt AB som är en av de största leverantörerna av marintoaletter. Hans råd är följande när man pumpat ut så mycket som möjligt till septiktanken och hör att pumpen börjar ”gå torr”:
– Har man en manuell toalett så finns det oftast en plugg i botten på toan där man kan dränera ut den sista skvätten vatten.
– Har man en eltoa utan plugg i botten kan man suga ut det sista i skålen med en vattensugare.
– Toleransen i en marintoalett är stor. Om man inte får ut allt vatten i botten på skålen så är det ingen fara om denna lilla mängd fryser.
I vårt reportage rekommenderade vi även att hälla in en mindre mängd matolja och pumpa runt. Det ger ett visst frysskydd och ”smörjer upp” vissa rörliga delar i en manuell toalett. Rapsolja är snällast mot miljön och toalettens invändiga delar och när vi rekommenderade detta så förutsatte vi att allt så småningom landar i en septitank (obligatoriskt i fritidsbåtar sedan 2015) och inte i sjön. Enda nackdelen med matolja kan vara att en viss mängd kan fastna i slangar och rör, vilket kan kräva rengöring framöver.
När det gäller tom eller full bränsletank finns olika rekommendationer beroende på om den ligger i ett slutet kärl eller i en tank med avluftning.
Generellt sett kan bensin och diesel lagras i upp till ett år utan betydande nedbrytning om de förvaras i en ren och förseglad behållare eller tank. Har man en separat utbordartank med bensin kan man således fylla den full, stänga avlutningsventilen och ställa den i ett kallt utrymme så att inte bränslet försämras.
Men har man en båt med en fast monterad tank med en avluftning via skrovsidan (= ett icke slutet kärl) så ligger lagringstiden på runt tre månader för 95- respektive 98-oktanig bensin. Det som sker är att bensinens lättantändliga ämnen dunstar så att motorn blir mer och mer svårstartad. Här rekommenderar vi att köra ut så mycket bensin som möjligt på hösten och fylla på med en bränslestabilisator.
Alkylatbensinen är en renare form av bensin som kan lagras mycket längre, förutsatt att det är slutna kärl.
När det gäller ”vanlig” diesel kan man välja att fylla eller tömma tanken helt för att undvika kondensproblem. Men har man valt ett förnybart dieselbränsle med inblandning av FAME (oftast raps) bör man tömma tanken inför vintern.
Vad gäller om man har HVO100 i tanken?
HVO100 kan lagras i flera år utan att kvaliteten försämras.
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://media.energifabriken.se/2021/09/Energifabriken-produktblad-HVO100-Neste-MY.pdf
Rapsolja i toan är “rena döden” efter en tid. Den härdar. Lasse som jobbar på en ledande båttillbehörsbutik i Stockholm berättade detta och drog också exempel från tiden han jobbade som kock. Man fick inte smörja skärmaskinen med sådan olja av samma anledning.
Men visst, första gångerna du har i lite olja så smörjer den men över tid så härdar den och kristalliseras den.
Långtidsverkan är jämförbar med klassiska uttrycket “kissa i brallan värmer i början, men sen…”…
Kör med fast tank 98 oktan. Har aldrig haft i något i tanken i samband med torrsättning. Ibland halvfullt ibland en kvarts. Som sagt det varierar. Däremot check på bränslefiltret och avskiljare.
Att det bildas kondens i en bränsletank är en seglivad skröna som inte är sann.
Läs denna test som gjordes av Rod Collins, en erfaren båttekniknörd.
https://marinehowto.com/does-an-empty-marine-fuel-tank-condensate/
Har i alla år (20+) alltid tankat upp fullt med 95 oktan. Alltså även senare år, och aldrig haft problem med dålig (rutten) soppa. inte heller vatten i tanken (110 lit). Inte heller de jeepdunkar med oförbrukad, som fått stå över vintern. Så jag förstår inte vad alla “förstå-sig-påare” både i detta forum och i andra dillar om. Det är märkligt hur många som uttalar sig utan kunskap eller erfarenhet och hur många som blint tro på den skit dessa sprider. Därtill alla som inte inte ens hinner läsa vad som skrivs innan de slänger sig på tangenterna och spyr ut sina “oemotsägbara kunskaper” och förtrytsasmhet mot alla som inte håller med dem. FY FAAN!!!!