Cannes flytande båtmässa pågår till och med 15 september. I år är mässan större och bättre än någonsin. Vi bryggorna finns ett stort antal premiärer, varav några av de hetaste kommer från nordiska båttillverkare.
Båtbranschens två största tillfällen att visa upp nya produkter för konsumenter är båtmässan i Cannes i september och mässan i Düsseldorf i januari varje år. Båt- och tillbehörsutställarna har bestämt sig för att det är här de måste vara med, förutom mindre och mer lokala båtmässor.
Som alltid är inslaget av stora och motorstarka motorbåtar imponerande. Den allra värsta hästkraftshetsen har kanske nått sin kulmen och fler har börjat förstå att vi i framtiden får vänja oss vid lägre farter på sjön. Men fortfarande är det många som vill ha rejäla resurser, om det skulle behövs…
Nimbus 495 Fly (bilden ovan) hade internationell premiär på mässan. Det är en stor båt för oss i Sverige, men internationellt sett är 50-fotsklassen väldigt omfattande. Nimbus fick stort intresse för sitt nya flaggskepp, som är avsett för alla som vill tillbringa mycket tid på havet.
Beneteau hade världspremiär för en liknande långfärsbåt, Swift Trawler 54 (bilden ovan). Av namnet att döma är den inte mycket större än Nimbus 495 Fly, men i verkligheten är det en rejält mycket större och – liksom Nimbusen – välutrustad båt för långfärd.
Elbåtar har tidigare i flera år fått ganska stor uppmärksamhet och samlats vid en brygga. Den här gången var det inte så utan elbåtarna samsades med olika konkurrenter. Båda de välkända svenska tillverkarna – Candela och X Shore – fanns på plats, liksom ett antal elbåtar från olika tillverkare.
Mest intresse fick Axopar med sin nya AX/E 22 T-Top (bilden ovan) försedd med en Evoy Outboard Breeze 120 hk elmotor, som fanns på plats på mässan. Axopar äger som bekant en del av det norska företaget Evoy och tillsammans har de även en något större AX/E 25 med en Evoy Storm 300 hk elmotor.
Ingen tillverkare har hittills nått några större volymer med elmotorer för snabbgående båtar, men Axopar och Evoy är nog på rätt väg när de tar befintliga båtar och förser dem med eldrift. Nackdelen är fortfarande priset; 25-fotaren kostar närmare 3,5 Mkr med 300 hk elmotor.
Mercury visade en ny motor som är avsedd för en betydligt större marknad. De hade världspremiär för sin nya V6:a på 150 hk. Motorn är framtagen i samarbete med Mercury Racing och passar bra på många nordiska båtar. vid premiären visades den bland annat på en IRON 647 R (bilden ovan).
Mercury visade även upp en Avator 75e (bilden ovan), det vill säga en elmotor med en effekt motsvarande 10 hk. Denna tysta och vibrationsfria motor passar bra för mindre och lite långsammare båtar. utvecklingen kommer att ge Avator en rejäl skjuts (det finns fem modeller hittills), men än så länge är även här prislappen i saftigaste laget med 130 000 kr för Avator 75e med batteri.
Saxdor 320 GTO (bilden ovan).
Segelbåtarna har en egen avdelning i Cannes, där de visas i Porto Canto som ligger drygt 500 m från den gamla hamnen. Även här är det största båten som gäller och till och med Hallberg-Rassy 69 (som hade världspremiär i Düsseldorf i januari) kändes som en ”normalstor” båt.
Grand Soleil GS 52 Racer (bilden ovan) var en av de intressanta nyheterna.
Vackraste segelbåten var dock Eagle 46 (bilden ovan). Det är en smäcker cruiser på 14,26×3,03 m ritad av Hoek Design. Pris cirka 9,5 Mkr.
Wellcraft 38 T-Top (bilden ovan).
Maverick Explorer 146 (bilden ovan).
Wider Cat 92 (bilden ovan).
Grand Banks 60 (bilden ovan).
GP70 Catamaran (bilden ovan).