Jag (vi) har ”varit ute” några gånger i sommar, varje gång i ungefär en vecka. Vi har haft tur med både väder, vindar och förtöjningar i natur- och gästhamnar. I år har det varit något färre fritidsbåtar längs kusten, tycker jag, I de populäraste gästhamnarna har avgiften varit cirka 450 kr/natt och från och med vecka 33 en reducering med cirka 150 kr medan avgiften i populära Smögen i augusti bara var 100 kr/dygn. Reapris på gästhamnsavgifter är ju en ovanlig företeelse för oss båtägare.
När detta skrivs (i mitten av augusti), töms skärgården sakta på alla semestrande båtälskare. Då finns fortfarande tillfälle att ge sig ut och njuta av natur och kanske ta ett bad innan Kung Bore tar sitt fasta grepp om skärgården. Passa då på att förkovra dig i navigation och sjösäkerhet inför kommande säsong. Båtklubben och även ditt båtförbund hjälper säkert till med förslag på lämpligutbildning. En del klubbar har också krav på nautisk kompetens i sitt medlemskap.
Svenska Båtunionen (SBU) är för många en svårdefinierad organisation där olika delar lever skilda liv men samtidigt måste man komma ihåg att huvudsyftet är att ge alla ideella båtklubbar i landet så goda förutsättningar som möjligt att kunna utöva det man brinner för, nämligen det goda båtlivet. Förutsättningarna är olika i olika delar av landet. Arrende, ägande eller bara en båtplats i en marina, moms eller icke moms och skilda miljöbestämmelser är exempel på faktorer som påverkar olika klubbars verksamhet samtidigt som den rikstäckande organisationen ska leverera efterfrågad medlemsnytta.
Den organisationsöversyn som pågår kommer förhoppningsvis att presentera både en ändamålsenlig organisation men framför allt hur verksamheten ska bedrivas och där båtförbunden måste ha en mycket viktigare roll än vad de har idag. Tyvärr har Båtliv ingen insyn i den pågående processen idag. Ett antal arbetsgrupper har levererat sina slutsatser och båtförbundens styrelser har fått viss information om tänkbara organisationslösningar (min gissning), men är samtidigt belagda med munkavel. Hoppas att tidningen får relevant information framöver eftersom läsare hör av sig och vill veta.
Så till en helt annan båtlivsfråga. Försäkringsbolaget Svedea har frågat sina kunder vad de tycker om ett båtregister och 56 % av 3 700 svarande anser att det vore bra med ett nationellt båtregister, däremot inte nödvändigtvis ett register som administreras av en myndighet. 23 % svarade nej på den frågan.
De fördelar som nämns är möjligheten att i olika sammanhang kunna knyta en båt till en ägare, vilket är problem i många klubbar. Övergivna båtar både på land och i vattnet är ett miljöproblem, vars hantering underlättas om ägarna är kända. Handel med begagnade båtar lär också bli säkrare och vid en nödsituation är båtens ägare viktig information. Ett båtregister är också en förutsättning om man yrkar på att införa en obligatorisk ansvarsförsäkring för alla båtar.
När frågan om ett register tidigare dök upp i debatten var en eventuell båtskatt det största hotet, men den frågan finns inte på dagordningen längre. Intresset för ett båtregister kommer säkert att öka framöver, därför borde även SBU via förbund och klubbar bilda sig en uppfattning om intresset bland båtägarna.
Till sist: glöm inte att upptagningen på hösten också mentalt blir en start för förberedelser med mera inför sjösättning nästa år!
Lars Afzelius