12 september, 2024

Med elbåt över Östersjön – förbrukade el för 500 kr

Ett gäng svenskar satte världsrekord när de körde en Candela C-8 mellan Stockholm och Mariehamn, den första gången en elektrisk båt korsar Östersjön. Dessutom körde de tillbaka samma dag – med 95% lägre kostnader än en fossildriven båt.

Pressmeddelande:

Att köra motorbåt över Östersjön är knappast någon unik upplevelse. Men att göra det med en elbåt och en total energikostnad på 500 kr är imponerande:

– Vi visar att elektriska långresor till sjöss inte bara är möjliga idag, utan att elektriska fartyg och båtar är överlägsna fossilfartyg, säger Gustav Hasselskog, VD och grundare av Candela.

Det Stockholmsbaserade teknikbolaget har utvecklat världens första elektriska bärplansbåtar och fartyg, farkoster som flyger över vattnet med 80 % minskad energiförbrukning jämfört med traditionella fartyg och därmed har både lång räckvidd och hög fart på batterier.

Rekordresan utfördes i torsdags i den senaste versionen av fritidsbåten Candela C-8, och startade klockan 6 på morgonen från Stockholms Frihamn. Efter ett laddstopp i Kapellskär nådde man Mariehamn på förmiddagen, och blev därmed den första elektriska båten som korsade Östersjön mellan Sverige och republiken Finland. I hamnen möttes elbåtspionjärerna av ett pressuppbåd med Ålands Lantråd, Kristin Sjögren, i spetsen.

– Elbåtars nackdel har varit den korta räckvidden, på grund av att traditionella båtskrov drar så otroligt mycket energi. Med vår bärplansteknik kombinerar vi hög fart och räckvidd, men man får så många andra fördelar. Att flyga över Ålands hav i total tystnad och utan slag och stötar var helt magiskt, säger Gustav Hasselskog.

Resan gjordes i stort med befintlig laddinfrastruktur. I Kapellskär laddade man med en Kempower Movable Charger, en hjulförsedd 40-kW laddare som kopplades in på det befintliga elnätet i hamnen. Under laddpausen i Mariehamn låg båten inkopplad till gästhamnens trefasuttag. På kvällen klockan 18 flög så elbåtspionjärerna tillbaka mot Kapellskär och återkom i tät dimma till utgångspunkten, Stockholms frihamn, klockan 11.30 på kvällen.

– Vi hade faktiskt räckviddsångest, men inte för Candelan. Det ironiska är att vår bensindrivna följebåt fick tanka fem gånger under resan, medan vi bara laddade tre gånger, säger Gustav Hasselskog.

Att Candelas bärplansteknik medger enorma kostnadsminskningar för sjötrafiken visade sig när elkostnaderna summerades. Den i storlek jämförbara bensindrivna fotobåt som medföljde på resan fick nämligen tankas för över 8 000 kronor under de 150 sjömilen – medan Candela C-8:an förbrukade 213 kWh elektricitet, till en kostnad av cirka 400–500 kronor.

– Vi pratar 95 % lägre driftskostnader. Det är alltså en revolution som gör att sjöresor kan konkurrera med landtrafiken i kostnader, vilket vi nu ska visa i kollektivtrafiken i Stockholm, säger Gustav Hasselskog.

Under hösten börjar Candela P-12, företagets nya 30 personer bärplansfärja, trafikera sträckan Ekerö-Stadshuset, där den förväntas korta restiderna med hälften, tack vare att den inte gör svall och därmed fått dispens av Länsstyrelsen att köra snabbt på i innerstaden.

– Vi kan enkelt elektrifiera kustnära kollektivtrafik till mycket låga kostnader. Det krävs bara politisk vilja för att ställa om. Vaxholmsbolaget bränner 100 miljoner kronor per år på diesel. För den kostnaden kan man bygga ett snabbladdarnätverk som sträcker sig till Finland, avslutar Gustav Hasselskog