Volvo Penta ska i begränsad skala börja producera sina helt integrerade hybridelektriska för hela sitt tunga motorsortiment. De första leveranserna beräknas till slutet av 2025.
Göteborgsföretaget visade i juni förra året sin hybridlösning. Lösningen är ett integrerat hybridelektriskt paket för sömlös drift. Systemet ger smidiga övergångar mellan olika effektlägen.
Den första varianten, som visades för media på Pentas testanläggning Krossholmen i Göteborg, satt i en Jeanneau NC 37 på 9,86×3,59 m. Båten har bra acceleration tack vare hybridtekniken. Motorpaketet består av 2xD4-320 hk, två elmotorer à 60 kW och 2xDPI Aquamatic Sterndrive. Till detta kommer åtta batterimoduler med en total batterikapacitet på 67 kWh och en vikt för batterierna på 600 kg.
Dieselmotorerna kan köras på HVO (förnybar diesel) eller vanlig diesel. Med HVO nås en besparing av CO2-utsläppen på cirka 80 procent eller mer. För den som vill gå ännu lägre gäller ren eldrift, om man bara räknar med utsläppen från själva båtkörningen.
Prestanda är bra, trots båtens totalvikt på 9,5 ton. Med dieseldrift är toppfarten med hybridbåten 35 knop och marschfarten 30 knop. Med hybriddrift kan man köra den 9,5 ton tunga båten upp till 10 knop.
Volvo Pentas hybrid-elektriska paket är ett komplett och helt integrerat system med alla delar från rodret till propellern. Systemet omfattar hela utbudet av Volvo Penta D13 IPS 900/1050/1200/1350 Hybrid, 160 kW elmotor och Volvo Penta-optimerade batterier.
Elmotorn och dieselmotorn arbetar parallellt på samma drivaxel, vilket möjliggör mjukt Pure Electric-drivläge, hybridläge samt sömlösa automatiska kraftövergångar. I Cross-Over-läge driver en dieselmotor båda drivenheterna, för att optimera effektiviteten och förlänga drifttiden mellan motorunderhåll. Beroende på valt körläge styr systemet automatiskt om båten ska drivas av elmotorn, förbränningsmotorn eller båda.
Den hybridelektriska lösningen är integrerat med teknik såsom Volvo Penta Electronic Vessel Control (EVC) och innovativa funktioner i nya körlägen. Bland annat Joystick Driving, Joystick Docking, Low Speed, Dynamic Positioning System (DPS) och assisterad dockning i både Pure Electric och Hybrid lägen. Systemet använder Glass Cockpit, som visar nya funktioner som körlägen och batteristatus.