10 september, 2024

Fler helikopterpiloter till Sjöfartsverket

Sjöfartsverket rekryterar fler helikopterpiloter efter en period av pilotbrist och räknar med höjd kapacitet från oktober månad. Efter att personal gått in och jobbat övertid under sommaren kommer Kristianstadbasen stänga tillfälligt under september månad och i stället täckas upp av bland annat basen på Gotland.

Sjöfartsverket tvingades stänga en av sina fem helikopterbaser i våras med anledning av för få helikopterpiloter. Nu har intresset för att flyga Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar ökat och bemanningssituationen har förbättrats avsevärt med fler piloter på ingång.

– Vi är väldigt glada över den här utvecklingen som vi tillsammans med arbetstagarorganisationen jobbat hårt för att få till. Vi har rekryterat piloter som nu tränas och är klara för tjänstgöring i oktober och vi har även piloter som varit tjänstlediga som väljer att komma tillbaka. Det är ett kvitto på att vi är en attraktiv arbetsgivare, säger Mattias Hyllert, direktör för sjö- och flygräddningsavdelningen på Sjöfartsverket.

Sommaren är den mest intensiva perioden för Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar. Därför har alla fem helikopterbaser – Umeå, Stockholm, Visby, Kristianstad och Göteborg – varit i ständig beredskap under juni, juli och augusti. Men med för få piloter har det krävts stora ansträngningar från besättningarna och övertidstimmarna har nått gränsen både utifrån ekonomi och arbetstidsregler. Därför behöver Sjöfartsverket hålla basen i Kristianstad stängd under september månad. Under tiden täcks området av sjögående enheter samt helikoptrarna från Göteborg och Visby.

Orsaken till att det är just Kristianstadsbasen som stängs är att området där har bra täckning av andra organisationer som kallas in vid sjöräddningsärenden, inte minst Sjöräddningssällskapet.

– Självklart hade vi velat hålla alla baser öppna, men det här är det minst dåliga vi kan göra givet situationen vi befinner oss i. Vi är redo att snabbt styra om våra övriga räddningshelikoptrar om situationen skulle kräva det, säger Mattias Hyllert.

Källa: Sjöfartsverket.

 

Räddningshelikopter. Foto/Källa: Lloyd Horgan.