Artemis EF-12 är en ny bärplansbåt som körs i sjön på enkla bärplan med singelstag och en motor i varje bärplan. Det kräver en mycket exakt kontroll, men sparar minst 80 procent bränsle jämfört med traditionell drift.
Det är UK-baserade Artemis Technologies som har tecknat ett avtal om att leverera en Artemis EF-12 lotsbåt till Antwerpen. Singelbärplanet är, enligt tillverkaren, den mest effektiva, men också den instabila. Det framgår tydligt av bilderna här intill.
Därför har tillverkaren ett mycket känsligt kontrollsystem för att dra full nytta av det minimala motståndet i vattnet. Bärplanen bör helst inte gå utanför skrovets bredd för maximal effektivitet. Med tanke på hur nära en lotsbåt kommer större och tyngre fartyg bör de dock vara mycket försiktiga vid tvära girar i sjön.
Helst bör undervattensvingarna inte sträcka sig utanför skrovet, vilket gör att fartyget kan lägga sig vid sidan av i säkerhet, mycket viktigt när man kör nära ett fartyg i rörelse.
Med lågunderhålls elektriska drivenheter ska driftskostnaderna för EF-12 minska med 80 procent, samtidigt som den producerar nollutsläpp vid körning i sjön. När lotsen tar sig över till fartyg ligger båten i deplacementläge och blir då stabil.
Den första lotsbåten sätts in i Antwerpens, men det finns även en fritidsbåtsversion med samma konstruktion och effektbesparing.
Grafiken visar EF-12 DD (dubbeldrift) som har två enkla “torpedliknande” nedsänkta motorer. Batterierna kan snabbt laddas till fulla på en timme och sparar 450–800 liter diesel per dag.
Info: www.artemistechnologies.co.uk