Bärplanstekniken är gammal som konstruktion, men den har moderniserats radikalt av den svenska elbåtstillverkaren Candela. Även flera andra företag håller på med liknande lösningar, men knappast med lika avancerade lösningar som Candela, som övervakar båtens bärplan med datorer.
Bland övriga utmanare med bärplansbåtar finns företag inte minst från USA och Australien samt Artemis, som seglar om America’s Cup. De använder bärplanstekniken i sina följebåtar.
Kanadensiska ENVGO har tagit fram denna 25 fot långa elbåt med bärplansteknik. Den sägs ha en räckvidd på motsvarande 70 sjömil och DC-laddning.
Företaget är en ”teknisk startup” som kallar sin båt för NV1. Den är på 25 fot med plats för sex passagerare.
NV1 har ett kolfiberskrov och en helelektrisk motor som ger en toppfart på 43 knop och en marschfart på 22 knop. Motorn drivs av ett 80 kWh batteripaket. Båten har DC-snabbladdning samt AC-laddning i hamn. Bland finesserna märks smart laddning, självstabiliserande bärplanselektronik och funktioner för att båten ska köra själv.