Svenska Candela blir en del av det planerade vattennätverket i NEOM, den hållbara utvecklingen som tar form i nordvästra Saudiarabien. NEOM har tecknat order om initial åtta bärplansfärjor från Candela, den hittills största ordern i Candelas historia.
– P-12 är designad för att skapa nollutsläpp för vattentransportsystem och den ger betydande förbättringar för miljön jämfört med traditionella färjor för pendling på vattnet, säger Gustav Hasselskog, vd och grundare av Candela.
– Till skillnad från äldre system med stora, långsamma och energiineffektiva konventionella färjor är Candela P-12 en mindre och snabbare enhet som tillåter mycket tätare avgångar och snabbare resor för passagerare.
Candela P-12 lanserades förra året och kommer att debutera i Stockholms kollektivtrafik under hösten 2024.
P-12 flyger över vågorna på datorstyrda undervattensvingar, bärplansbåtar och använder 80 procent mindre energi än konventionella fartyg. Det gör att den kan kombinera lång räckvidd och hög hastighet för första gången i ett eldrivet fartyg. Med en hastighet på 25 knop och mer än 2 timmars räckvidd är Candela P-12 det snabbaste eldrivna passagerarfartyget hittills med längst räckvidd.
Passagerarna kommer att ”flyga” över Röda havet eftersom P-12:s digitala flygkontrollsystem balanserar fartyget 100 gånger per sekund genom att justera bärplansbåtarnas attackvinkel. Systemet håller båten stabil även för vindar och vågor.
Eftersom bränsleanvändning snarare än tillverkningsfasen utgör huvuddelen av ett fartygs miljöpåverkan är energieffektivitet avgörande för att minska utsläppen. Candelas börplansteknik använder 80 procent mindre energi än konventionella fartyg av samma storlek. En livscykelanalys utförd av Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm kom fram till att en P-12 kommer att släppa ut 97,5 procent mindre CO2 under sin livstid jämfört med ett konventionellt drivet dieselfartyg av samma storlek.
Candela P-12 har plats för mellan 20 och 30 personer, beroende på konfiguration.
De elektriska Candela C-POD-motorerna, placerade i kapslar under vattnet, är exceptionellt tysta och skapar minimala störningar för det marina djurlivet. När man flyger skapar P-12 endast ett försumbart svall, vilket möjliggör snabbare resor där konventionella fartyg är hastighetsbegränsade på grund av deras massiva och skadliga kölvatten.
– Vi är oerhört stolta över att kunna erbjuda ett fartygssystem designat med både passagerare och miljö i åtanke. Korta väntetider, snabba anslutningar och en mycket trevlig upplevelse utan att belasta miljön med vaknar, utsläpp och buller kommer att revolutionera hur vi reser vidare vatten, säger Gustav Hasselskog.
Den första leveransen om åtta fartyg kommer att levereras 2025 och i början av 2026.