Med tio år på nacken har 117 enheter byggts av hybridmotorbåten Greenline 48. Produktionen lär fortsätta för denna båt som finns i två versioner – Coupé och Flybridge.
Båtliv testade Greenline 33 när båten var ny 2011. Redan då gillade vi konceptet med hybridmotorlösningen. Båten hade flera bra detaljer, som man idag ser på betydligt fler båtar. till exempel samma plan på durken i stora delar av båten, 230V-system och vakuuminjicering av skrov och däck.
Sedan dess har den slovenska tillverkaren utvecklat flera nya modeller. Greenline 48 var tidigt ute och presenterades för cirka tio år sedan. Det 120:e skrovet ska levereras senare i år.
Designen är tidlös med ett effektivt skrov och drivlina, plus möjligheten att välja antingen flybridge eller coupé. Dessutom har Greenline Yachts flexibla inredningslayouter med hög finish.
Greenline 48, som lanserades på Düsseldorfs båtmässa 2014, beskrivs ofta som en klassisk ”gentlemans cruiser” eftersom den lockar både erfarna motorbåtsägare och före detta seglare. En av nycklarna till detta är båtens smarta design. Båten har något större volym och liknar Greenline 45, som den delar många funktioner med, men Greenline 48 har masterkabinen framåt där den drar nytta av naturlig ventilation.
Boendet är noga genomtänkt med två stora gästkabiner som inkluderar flexibla skjutbara sängar, vilket gör att man snabbt kan ändra layouten. Oavsett vilket finns det ett eget badrum för varje kabin, med dusch.
För elbehovet ombord och framdriften har båten nio solpaneler som standard, vilket gör att Greenline 48 kan generera mer än 15 kWh ström dagligen när du använder båten.
Det blir ännu mer intressant med Greenline Yachts egenutvecklade H-Drive hybridframdrivningssystem. Nyligen uppgraderad till en ännu mer kapabel 6G-version kombinerar denna beprövade teknik dubbla 24 kW elmotorer med två 250 hk dieselmotorer (tillval: 2×370 hk). Vid 5 knops e-cruisingfart kan båten tillryggalägga upp till 25 nautiska mil i tyst elektriskt läge. Dieselmotorn ger en toppfart upp till cirka 24 knop.