11 juni, 2024

Strömma sjösätter sin första elektriska sightseeingbåt

Strömma Turism & Sjöfart presenterar sin första elektriskt drivna sightseeingbåt, som börjar trafikera Stockholms vatten 16 juni. Elbåten blir Strömmas första i Sverige som sätts i reguljär turisttrafik och utgör ett viktigt steg i företagets ambition om att leda vägen mot en hållbar turistnäring i Stockholm.

Pressmeddelande:

Under en namngivningsceremoni på Skeppsholmen 11 juni, med finansborgarrådet Karin Wanngård närvarande, fick båten sitt nya namn Prins Daniel. Båten är en ombyggd, tidigare fossildriven, sightseeingbåt från 1985 och som nu genomgått en omfattande ombyggnation och elektrifiering vid Rindövarvet utanför Vaxholm i Stockholms skärgård. Elektronikföretaget Metz står för hela el-projekteringen och installationen av den nya motorn. Med plats för upp till 148 passagerare blir båten en betydande symbol för Strömmas hållbarhetsarbete och satsning på att elektrifiera hela sin flotta.

– Det här är ett viktigt steg i företagets utveckling och bekräftar våra ambitioner att vara fanbärare inom framtidens turistnäring där hållbarhet prioriteras högt. Omställningen innebär stora omkostnader för både fordon och ny infrastruktur som vi måste bära själva. Men vi har högt uppsatta mål och redan 2026 sätter vi nästa eldrivna båt i trafik, säger Peter Henricson, Sverigechef på Stromma.

Strömma är ett av norra Europas ledande sightseeingbolag med verksamhet i ett flertal länder. I Nederländerna drivs redan 25 av Strömmas totalt 48 båtar med ren energi, och målet är att alla båtar där ska vara eldrivna till 2025. I Danmark är för närvarande två elbåtar i drift, med fler ombyggnationer planerade.

Prins Daniel ska trafikera en helt ny rutt till Ulriksdals Slott och kommer initialt att gå fyra lördagar under sommaren med närvarande guide. Förutom sin ordinarie tur Under Stockholms Broar som är 2 timmar och 15 minuter och utgår från Strömkajen. Utöver de stora fördelarna med fossilfri drift kommer båtturen även bli behagligare för gästerna ombord, då eldriften bidrar till en mer tystgående färd.

Teknisk specifikation:

Elmotor: Danfoss Permanent magnetmotor, 130 kW – 780 rpm

Batterikapacitet: 220 kWh

Batterityp: Lithium Systems (LiFePO4) Litiumjärnfosfat

Batterispänning: 550–720 VDC

Elförbrukning marchfart 6,5 knop: 48 kW

Maxhastighet: 9 knop