7 juni, 2024

Klassiker i toppform – helrenoverad Nimbus 21 DC

Nimbus 21 DC är en av de riktigt klassiska motorbåtsmodellerna. Göran Blomqvist har renoverat sin båt till toppform och även moderniserat den fint.

Idag är flera välkända båtmodeller från 70- och 80-talet mycket eftertraktade. De har oftast vackra linjer och byggkvaliteten var hög när de här båtarna byggdes.

Den klassiska 21-fotaren var en av hörnpelarna när Nimbus Boats byggdes upp under ledning av bröderna Hans och Lars Wiklund. Efter framgångarna med Nimbus 26 behövde de en mindre båt till sitt bolag och köpte därför 1984 Coronet 21 DC, en båt som därefter vidareutvecklades till Nimbus 21 DC.

För Göran Blomqvist, som är försäljningschef på Orust Marin Center i Henån, dök en möjlighet upp när en kund skulle byta båt.

– Jag köpte båten 2018 av en kund som ringde in och ville byta in sin Nimbus 21 DC. Båten var i stort behov av renovering och såg hemsk ut, berättar Göran.

Den båt Göran köpte är av 1989 års modell och hade bara haft en ägare tidigare. Göran köpte den obesedd när han hörde vilken båt det var.

– Då satt det en Volvo Penta 150 hk bensinmotor i den. Den är nu ersatt med en MerCruiser 4,5 liters V6 på 250 hk med ett Bravo 3-drev. Det fungerar perfekt med en toppfart på 40 knop.

– Jag började egentligen inte göra i ordning den förrän 2019 eller 2020 och jag har haft mycket hjälp av ett par killar med bland annat motorinstallation och plastarbeten. Jag är noga med detaljerna så vi har gjort båten riktigt fin.

Göran är själv före detta båtbyggare med erfarenhet från segelbåtstillverkaren Hallberg-Rassy, där han hade hand om slutfinishen på båtar som skulle levereras.

– Jag gillar trä och har jobbat mycket med teak. När jag var nästan färdig med renoveringen kom jag på att jag hade en del teak liggande, så då blev det ett ytterligare projekt. Som original har den här båtmodellen plastdurk, men den har jag ersatt med teak som skulle suttit i några styrpulpetbåtar. Det gick bra att anpassa.

En annan synlig förändring är dynorna och stolarna i båten. Samtliga är omgjorda och försedda med ny klädsel, men inte helt i original.

– Myrins industri i Kungsbacka gjorde de nya dynorna. De fick fria händer, men jag ville ha lite modernare stil och behålla den gamla Nimbusloggan.

Även det rostfria på båten är uppdaterat och lite förändrat med en modern stil.

– Det är en lokal smed som har gjort allt rostfritt på båten. Det började med nya pulpeter och därefter fick båten en badbrygga. Då fick smeden syn på den gamla vindruteramen som var i aluminium och helt vit efter många år i solen. I stället gjorde han en ny vindruta med en kraftig rostfri ram runt. Den är lite annorlunda men riktigt snygg, berättar Göran.

En annan kraftig förbättring är att Nimbus original trimplan har bytts ut mot Zipwake interceptorer. Det ger en helt annan möjlighet till att trimma båten på ett modernare sätt och att få ett bra gångläge med automatik.

En del småsaker återstår innan renoveringen är helt klar. Bland annat ska en rejäl gasdämpare monteras till den stora motorluckan och hela motorrummet ska isoleras.

Den svåraste delen av renovering tycker Göran var att ta hand om skrovet. Det var i ganska dåligt skick efter alla års användning.

– Jag känner en bra plastarbetare som åtgärdade det så att skadan inte syns alls längre. Han har även lackerat en del på fribordens insida så bra att man inte ser något av de gamla skadorna. Därefter har jag polerat allt själv med polermedel och maskin.

Arbetet med Nimbus 21:an tog tre säsonger. Det var dock ingen belastning för Göran utan snarast avkoppling.

– Det har varit min terapi på kvällar och helger när ingen annan har varit på firman. Jag tycker att det är riktigt skönt att jobba med båten, för det här är något helt annat än mitt vanliga arbete. Jag har fått jobba med händerna och lösa problem efter arbetets gång.

– Jag tror att jag har lagt ned 300–400 timmars praktiskt arbete och jag har nog funderat lika många timmar över hur allt ska sättas samman och se ut.

– Det som är extra kul är att min fru också gillar den här båten. Hon tycker att vi ska sova över i den, men jag tycker att det finns bra hotell.

Det svåraste med renoveringen var att hålla tiden. Göran lovade att den skulle bli klar till midsommar, men han sa inte vilken midsommar. Båten blev klar förra året och i år blir det därför andra midsommaren med denna pärla.

Text & foto: Lars-Åke Redéen

 

Fakta Nimbus 21 DC

Längd:                         6,45 m

Bredd:                          2,35 m

Djup:                            0,9 m

Vikt:                              1 250 kg (original)

Kojer:                           2

Kostnad:                      Cirka 500 000 kr inklusive inköp av båten och allt material, arbetstiden ej inräknad

 

Denna Nimbus 21 DC från 1989 har helrenoverats från grunden. En klassisk båtmodell som har fått ett mer modernt utseende med en del små förbättringar.

Göran Blomqvist har lagt 300–400 timmar på renoveringen.

Hela teamet bakom renoveringen. Fr. v. Benny Abrahamsson, Göran Blomqvist och Tobias Karlsson.

Zipwake interceptorer ger ett bättre gångläge och ökad kontroll jämfört med Nimbus original trimplan.

Vindrutan har fått en ny och kraftigare ram i rostfritt.

Badbryggan är specialbyggd av en lokal smed.

Stolar och dynor har fått ny stoppning och klädsel.

MerCruiser V6 bensinmotor på 250 hk och Bravo 3.