3 juni, 2024

Axopar 29 – bättre på alla punkter

När Axopar presenterar den tredje generationen av sin 28-fotare är det en kraftigt uppdaterad och större båt. Nya Axopar 29 finns i tre varianter som är bättre än sin föregångare på alla punkter.

Axopar 28 slog närmast ned som en bomb i båtvärlden när den premiärvisades på båtmässan i Helsingfors 2014. Den annorlunda stäven och den nytänkande designen mottogs med skepsis.

Tio år senare är Axopar marknadsledare inom flera områden och båttillverkaren marknadsför sig under devisen ”The Adventure Company”. De har sålt tusentals båtar och letar efter nya marknader och kundgrupper.

Den andra generationen av Axopar 28 innebar en del förbättringar, men den senaste modellen är bättrad på en rad punkter. Axopar 29 finns i tre varianter och vi har provkört samtliga: Axopar 29 Sun-Top samt två versioner av Cross Cabin med antingen Wetbar eller Aft Cabin.

Det stegade skrovet med 22,6 graders V har designats om med en annan hydrodynamik och enligt Axopar bättre effektivitet i sjön. Bland annat är fören högre för att skydda mot väder och vind. Sidodäcken är bredare, vilket gör det tryggare att gå runt i båten. I stället för ett steg har sidodäcken en svag lutning, något vi tycker fungerar bra och eliminerar den snubbelrisk som steg kan medföra.

Skjutdörrarna på kabinens sidor har också gjorts om och är nu både högre och bredare än tidigare. Det öppnar upp kabinen på ett smart sätt och gör den mer lättåtkomlig. Om man öppnar både sidodörrarna och canvastaket blir det nästan som en öppen båt samtidigt som taket ger bra skydd mot sol och regn när det är stängt. Kabinen har stora glasrutor runt om för att maximera sikten.

Axopar 29 XC (Cross Cabin) är en direkt konkurrent till mindre kabinbåtar från flera tillverkare och kanske den modell som kommer att säljas mest i Norden. Vi körde båten med en Mercury V10 på 400 hk. Vid marschfart 25 knop är förbrukningen måttliga 1,73 lit/M, men båten har sportbåtsprestanda med en toppfart på 48 knop. Vi tror dock att den här modellen mest kommer att säljas med en 300 hk motor. Den optimala bränsleförbrukningen i marschfart är, enligt Axopars uppgifter, 1,6 l/M vid 24–34 knop med en 350 hk motor.

29 XC har en relativt rymlig kabin för sin storlek. Tre vuxna får bra plats på akterbänken och här finns passagerar- och förarstol. För den som vill sola finns solbäddar på fördäck och på akterdäck. Att röra sig runt båten känns tryggt med grabbräcken i väl tilltagna dimensioner naturligt placerade där de bör vara.

Axopar 29 XC (Aft Cabin) har en längre kabin och ingen wetbar på akterdäck, men i övrigt påminner den mycket om systermodellen. Den båt vi körde var utrustad med 2×200 hk Mercury V6. Båten var accelerationssnabb och gick ytterst stabilt i sjön med en toppfart på 47 knop. Förbrukningen i 30 knop var cirka 2 lit/M för båda motorerna tillsammans. Vi föredrar dock singelmotor även på den här. Med dubbla utombordare blir båten en hel del dyrare även om den går fint och är kul att köra.

Den enda riktiga plumpen i protokollet gäller tändningsnycklarna, som sitter placerade vid förarens högra knä. Det är irriterande, men bör kunna åtgärdas på produktionsbåtarna. Vi skulle också gärna vilja ha några fler grabbräcken och handtag till att hålla i.

I övrigt har båten fina däcksutrymmen och möjlighet att sova i akterkabinen. Även i förkabinen finns ett par kojer och en vattentoalett.

Axopar 29 Sun Top passar allra bäst på varmare breddgrader, men är en härlig båt att köra när det är vackert väder. Taket ger bra skydd i kombination mot solen men om det börjar regna bör man sätta upp rutan mellan taket och vindrutan.

29 Sun Top var även den utrustad med en Mercury Verado V10 på 400 hk, vilket gav en toppfart på 49 knop. Vid marschfart 32,5 knop var bränsleförbrukningen hyggliga 1,67 lit/M, men även den här modellen lär främst säljas med en 300 hk motor. Det är fullt tillräckligt.

Ett stort plus var att båtarna var utrustade med Simrads nya, breda navigationsskärmar ”NSX Ultrawide”. Det ger en helt ny känsla till båtkörningen att hantera dessa strömlinjeformade skärmar som tack vare att de är ganska låga gör att sikten förut blir bättre. NSX Ultrawide finns i skärmstorlekarna 12 och 15 tum och har en riktigt skarp upplösning. Känslan är som i en modern bil och fler elektroniktillverkare lär snart följa efter.

Text & foto: Lars-Åke Redéen

Fakta Axopar XC (Cross Cabin)
Längd:                              9,40 m
Bredd:                               2,98 m
Djup:                                 0,90 m
Skrov:                               Tvåstegat 22,6 garder V
Vikt:                                   2 800 kg
Bränsle:                            400 liter
Personer:                         6 (kat B), 9 (kat C)
Motorer:                            300–400 hk
Pris:                                   från 2 Mkr med Mercury 300 hk

Info:                                   www.axopar.com

Prestanda
Provkörd med en Mercury Verado V10 à 400 hk. Fyrbladig propeller, 22 tum.

Varv/min       Fart knop     Förbrukning lit/h
1000             4,6                1,13
2000             7,7                1,68
2500             9,9                2,43
3000             13,6              2,38
3500             20,4              1,95
4000             27,4              1,82
4500             34,0              1,87
5000             38,9              2,08
5500             42,8              2,37
6163             48,6              2,59

Bildtext: Axopar 29 är den tredje generationen av Axopars grundmodell på 28 fot. Den nya båten finns i tre varianter. På bilden Axopar 29 XC (Aft Cabin) med 2×200 hk Mercury.