Hälleviks hamn i Blekinge har sedan många år Blå Flagg, som är en internationell utmärkelse för fritidsbåtshamnar. De fortsätter sitt aktiva miljöarbete och är först ut i Blekinge med att erbjuda förnybar diesel till båtfolket. Den 14 maj bytte de ut fossildieseln i sin sjömack till HVO100.
Med förnybar HVO100 minskar CO2 utsläppen med upp till 90 procent. Dess låga innehåll av aromater och svavel ger lägre utsläpp av partiklar, kväveoxider (NOx) och svavelföreningar.
Detta bidrar till bättre luftkvalitet samt mindre risk för bakterieväxt i tanken, mindre sot och lukt och ökad hållbarhet dessutom mår marindieselmotorer bra av den renare förbränningen
Hälleviks hamnförening är en ideell organisation som driver hamnen och även har tankstället.
– Jag är stolt över att vi är det första tankstället för sjöfolk i Blekinge som kan erbjuda fritidsbåtsägare fossilfri diesel. Det är ett sätt att dra vårt strå till stacken för miljön, säger Stefan Berg, styrelseledamot i Hälleviks Hamnförening.
Topp! Men Hur undviks beväxning i tanken?
Har använt HVO tre år utan problem. Kör väldigt lite, så det mesta av bränslet (200 liter) har stått sedan första tankningen. Kontrollerar bränslefiltret med jämna mellanrum.
Utan tillsatser…….
Utsläppen av co2 minskar inte, dock minskar utsläppen av fossil co2. Men koldioxid är ändå koldioxid och oavsett ursprung så binds det av sk kolsänkor, skogen mm. Jag vet att det är balansen man är ute efter men att säga att utsläppen av co2 minskar är ju inte korrekt om man inte samtidigt redovisar hur förmågan att binda co2 på marken ökar i samma grad.
En del gamla motorer kan inte fungera med modern diesel, eftersom packningar löser upp sig, och insprutningspumpar och liknande börjar läcka. renovering av insprutningspump efter användning av sådan diesel kostade mig 10000 som var ett hyggligt pris då det begav sig.
Jag undrar om HVO 100 kan tänkas ha något i sig som förhindrar sådana effekter? Eller innebär detta att man får skaffa ny dieselmotor?
Man bör nog kolla att motorn är godkänd för bränslet // Redaktionen
Var får man ett ärligt svar? Har du en äldre Volvo Penta t ex 41:a så lovar jag att hälften av dem man frågar säger okej, medans den andra halvan säger icke sa Nicke…
Vore bättre om man sålde Ecopar i skärgården.
På https://www.volvopenta.com/about-us/news-page/2022/sep/top-5-tips-using-hvo-100-fossil-free-fuel-instead-of-diesel/
står att alla Pentas dieselmotorer klarar HVO100.
Tar för givet att Volvo Penta menar alla, och inte bara motorer tillverkade fr.o.m. när artikeln skrevs, men har mailat en kontrollfråga till artikelförfattaren om det även gäller Pentas dieselmotorer som är tillverkade på 1900-talet. Återkommer när hon svarat.
Bra att du kollar upp detta! Det gäller troligen inte “alla” utan från ett givet datum. Samma för alla motortillverkare // Redaktionen
Det är ett problem som hände mig för c:a 10-15 år sedan och jag frågade runt då – mekanikerna berättade att de flesta “gamla” motorer riskerade att börja läcka diesel från insprutningssystemet. I mitt fall var det en Perkins och dieseln rann utmed motorblocket och hamnade under motorn, rykande varm, klart omöjligt plus livsfarligt att köra med.
De moderna motorerna tror jag fungerar bra däremot. Förklaringen från den verkstad som byggde om och bytte alla packningar var att detta händer ofta med äldre marinmotorer pga gammalt material i tätningarna, “men i vanliga dieselfordon på väg funkar det fint”. Problemet kan ju delvis ha fått en lösning i och med att vi äldre dör och våra motorer skrotas. Däremot brukar de flesta båtägare jag känner med gamla dieselmotorer leta runt med ljus och lykta efter “gammal” sjö-diesel och skyr den moderna som pesten. (Förgasarmotorer som använde modern etanolblandad bensin fick också problem med korrosion och fick servas ett par gånger per säsong, fick jag veta “på köpet”.)
Detta har lett till att många är skeptiska, kanske i överkant, vi har ju ett generationsbyte och de yngre kör med nya motorer, och om inget händer med “just din” motor så blir det säkert bra. Om jag skulle höfta till det skulle jag tro att om motorn är yngre än 20 år så kan ni nog räkna med att den fungerar med ny diesel. Min var från 1978.
Att en del får beväxning i tanken är ju ett faktum, men om detta bara gäller ny diesel eller både ny och gammal vet jag inte. De gamla uvarna tycker att den gamla dieseln är litet mindre benägen att få problem. För seglare med mindre omsättning i tanken är ju detta ett ständigt bekymmer, i synnerhet som avlagringar grumsar upp då det är ordentlig sjögång, vilket ibland är fallet då man startar sin motor. Och ett av de mest jobbiga problemen med diesel är ju att få filtren igensatta då motorn mest behövs, och att behöva krypa omkring och byta och sedan också lufta systemet innan man kan starta motorn igen. (En del installerar en filtershunt att byta över till, med en kran, och en elektrisk primerpump som kan användas för att snabbt kunna lufta motorn – besparar en del tid och krypande). Ni känner säkert alla till dessa problem, så jag stannar här.