För de drygt 780 000 svenska hushållen som äger en båt börjar det bli hög tid att förbereda för sjösättning. Atlanticas försäkringsexpert Andreas Johansson berättar om de vanligaste skadorna vid sjösättning och delar sina råd för hur man som båtägare kan undvika dem.
Pressmeddelande:
Sverige är ett av världens mest båttäta länder och för många av landets båtar och båtägare är det snart dags för sjösättning. Men sjösättningen är inte helt okomplicerad och bör tas på allvar för att minska risken för olyckor och skador på så väl båt som människor. Många av de vanligaste skadorna kan undvikas om sjösättningen går till på rätt sätt – Andreas Johansson på Atlantica Båtförsäkring förklarar:
– De allra vanligaste skadorna vid sjösättningen brukar ske under antingen transporten eller vid det kritiska sjösättningsmomentet. Det är därför extra viktigt att se till att båten är korrekt säkrad på trailern samt se till att styrning, gas- och växelvajer fungerar innan sjösättningen. Se även till att bälgarna till drev är hela innan och efter montering, tänk även på att följa tillverkarens bytesintervaller. Om du har en utombordsmotor så ska du använda ett godkänt motorlås för att minska risken för stöld. De flesta försäkringsbolagen ställer krav på att man använt ett godkänt lås för att får ersättning vid stöld, berättar Andreas.
Källa och foto: Atlantica.
Tre tips att tänka på innan och vid sjösättning:
- Att båten är korrekt fastsatt i draganordningen eller båttrailern
En av de vanligaste olyckorna vid sjösättning är när båten inte är korrekt surrad på båttrailer. Detta kan medföra att båten kan studsa vid ojämnheter i vägunderlaget eller att trailer lossnar från dragkulan. Här är det viktigt att tänka på att båten ska ha minst fyra fästpunkter med säkrade spännband. Kontrollera att banden är åtdragna och att handsken sitter fast ordentligt i dragkulan på bilen innan du kör i väg. - Dra åt handbromsen och kontrollera vinschens funktion före sjösättning
När trailern ska backas ner bör man vara vaksam på att vattnet endast ska nå en liten bit över fälgkanten. Får man vatten i trailerns bromsar eller hjullager kan de börja rosta. Tänk också på att lämna växeln i och dra åt handbromsen, för att undvika att bilen glider ner i vattnet. Vid nedvinschning av båt i vattnet från båttrailer så kan båten tappas och okontrollerat åka ner mot vattnet om vinschen inte fungerar ordentlig. Då kan den kan slå i hårt mot botten ifall inte vinschen är spärrad eller är defekt. Därför är det extra viktigt att kontrollera att vinschen fungerar som den ska innan sjösättning. - Leta efter läckage
Den vanligaste orsaken till att en sjunkskada sker är att det har uppstått läckage i slangar eller genomföringar efter vinterförvaringen. Båtägaren glömmer att montera tillbaka slangar eller sätta tillbaka dyvika, logg- och ekolodsgivare som har varit avmonterade under vintern. Vanligt är också att det uppstått frysskador med frostsprängning i slangar och anslutningar vilket inte upptäckts förrän båten är sjösatt. För att undvika en sjunkskada är det därför viktigt att dubbelkolla att genomföringar är hela genom att stänga och öppna alla kranar. Båtägaren bör även omgående leta igenom båten efter läckage samt titta till båten direkt efter att den är sjösatt.