Den nya högpresterande eD 32 c-ultra RIB blir god för närmare 50 knop. Båten håller på att färdigställas i Tyskland och får en drivlina från eD-TEC.
Båten har det nya och revolutionerande högpresterande elektriska drivsystemet eD-QDrive 1. Den byggs av den tyska kolfiberbåtsbyggaren Sven Akermann, vars design RIB är baserad på.
Den nya modellen kommer att erbjudas med två olika batteripaket för antingen cruising eller prestanda. Den uppges vara god för farter upp till 50 knop med en räckvidd på upp till 30 sjömil och en snabbladdningstid på 40 minuter till 80 procent kapacitet.
Skrovet går på bärplan (foils), vilket ger utökad räckvidd och en del andra fördelar.
Bakom projektet står det tyska företaget eD-TEC tillsammans med en grupp partners. Den här båten är deras första gemensamma skapelse.
Teamet har utvecklat och byggt ett monoskrov i kolfiber med eD-TEC:s framdrivningssystem på bara nio månader. Den nya modellen är baserad på en beprövad Akermann-design, som har modifierats i aktersektionen för att passa eD-TEC:s eD-QDrive 1 framdrivningsenheter. Båten kommer att levereras under försommaren i år.
Med en längd på 9,5 m och en bredd på 3,2 m och 0,84 m djupgående erbjuder den goda prestanda. Med 30 knops marschfart och 50 knops toppfart är utsläppen vid körning noll. Drivningen sker med ett valfritt jetsystem, vilket innebär att båten är manövrerbar i trånga utrymmen.
Det första skrovet är utrustat med mer än 100 kWh batterier i eD-TEC:s slimline batteripaketform, som ger en räckvidd på upp till 30 sjömil på en laddning. Dessa ansluts via Technology Stack och AI BOX till de fristående eD-QDrive 1-drivenheterna som innehåller motorer, backslag och propellrar. De förseglade drivenheterna innehåller inte bara alla komponenter – vilket gör dem underhållsfria – utan de erbjuder också en plug-and-play-bekvämlighet. Det tar mindre än en timme att demontera drivenheten och montera genom akterspegeln på båten. Dessutom tillåter AI-systemet för OTA-uppdateringar (Over-the-Air).
eD-QDrive-enheterna ger upp till 400 kW toppeffekt i kombination med helt tyst drift. c-ultra har bara standard 22 kW växelströmsladdning och även 150 kW DC-DC snabbladdning, som kan ladda batterierna till 80 procent laddning på bara 40 minuter. eD-TEC utvecklar för närvarande ett batteripaket med högre kapacitet som kommer att tillåta upp till 140 kWh batterier.