Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Så heter fem av Sjöfartsverkets trogna tjänstgörare. Nu står det klart vad den sjätte isbrytaren ska heta – Idun.
Sjöfartsverket köper en begagnad isbrytare för att förstärka Sveriges isbrytarkapacitet i form av den 18 år gamla Polar Circle. När hon snart ska få svensk flagg ska hon också få ett nytt namn.
Historiskt har de svenska statsisbrytarna döpts efter asagudarna i nordisk mytologi. För att behålla släktskapet med sina föregångare blir det nya namnet Idun. Idun, som betyder ”den föryngrande”, är ungdomens gudinna.
– Det är ett passande namn för en isbrytare som föryngrar Sjöfartsverkets flotta. I jämförelse med de andra är hon verkligen en ungdom, säger Joel Smith, tillförordnad generaldirektör.
Kriterier för namnet har till exempel varit att det ska vara lätt att säga på flera språk och det ska tydligt höras över VHF-radio, som är en vanligt förekommande kommunikationskanal till sjöss.
– Namnet följer den fornnordiska traditionen, men nu var det en självklarhet med ett kvinnonamn, säger Joel Smith.
I den fornnordiska mytologin vaktade Idun de magiska äpplena som gudarna åt för att hålla sig unga och starka. Hon är den enda gudinnan som har vetskapen om hur man odlar dem.
En officiell namngivningsceremoni kommer att ske senare i år.
Fakta Sjöfartsverkets isbrytare
- Ale byggdes 1973 och är specialbyggd för Vänern.
- Atle byggdes 1974 och är först av isbrytarna i den så kallade Atle-klassen.
- Frej byggdes 1975 och är den andra isbrytaren i Atle-klasssen.
- Ymer byggdes 1977 och är den sista i Atle-klassen.
- Oden byggdes 1989 och är Sjöfartsverkets störta isbrytare som fungerar även som forskningsfartyg för polarexpeditioner.
- Idun byggdes 2006 och är storleksmässigt mitt emellan Ale och Atle-klassen.
Bildtext: Den nyförvärvade isbrytaren är ett varmt tillskott till kalla vintrar. Fotograf/Källa: Johan Söderholm/Sjöfartsverket.