Yamaha presenterade sin nya Hydrogen Outboard på Miami International Boat Show. Denna vätgasdrivna motor är en av flera tekniklösningar för att uppnå koldioxidneutralitet och den presenterades i samarbete med det amerikanska företaget Roush.
Den motor som Yamaha presenterade är världens första vätgasdrivna utombordare för fritidsbåtar. Den ska tillsammans med ett prototypbränslesystem kunna användas integrerat i ett fartyg för testning senare i år. Detta som ett led i Yamahas strategi för att uppnå koldioxidneutralitet, det vill säga att implementera flera tekniska lösningar.
Yamaha har gått samman med Roush för att utveckla bränslesystemet till den nya utombordaren. Roush utvecklar och tillverkar högpresterande komponenter för olika applikationer. De samarbetar även med båtbyggaren Regulator Marine för att bygga en båt som lämpar sig för att testa den här prototypen av utombordare. Testerna ska börja till.
– Yamaha undersöker alla möjligheter att uppnå koldioxidneutralitet. Vi har åtagit oss att vår verksamhet ska vara koldioxidneutral 2035 och att våra produkter ska bli koldioxidneutrala 2050. Det målet kan inom den marina verksamheten bara nås genom att utnyttja flera lösningar där vi tror att väte är en gångbar metod för att uppnå dessa mål, säger Ben Speciale, vd för Yamaha U.S. Marine Business Unit.
Genom att arbeta med Roush om bränslesystemteknik, får Yamaha fördelen av mer än två decennier av integration och forskning av vätesystem.
– Roushs historia med vätgas sträcker den sig från fordon som har slagit hastighetsrekord till rymdfarkoster. Mycket av den kunskapen vi har förvärvat under de åren använder vi nu i detta Yamaha-projekt, säger Matt Van Benschoten, Vice President, Advance Engineering, Roush.
– Vi är bränslesystemintegratören, ansvariga för bränslesystemdesign samt all specifikationsutveckling, fysisk integration, säkerhetssystemanalys samt testning och utveckling. Yamaha vill avgöra om vätgas framgångsrikt kan användas på den här marknaden, och jag tror att vi kommer att få svaret “ja”.
Regulator Marine byggde ett skrov baserat på en 26-fots båt. Detta modifierades för att rymma de vätgastankar som behövs för att driva den nya utombordaren. Arbetet gör det också möjligt att påbörja processen med att fastställa marina standarder för användningen av väte i fartyg, en fråga som inte är helt okomplicerad med tanke på brandrisk med mera.
– Om vi inte letar efter en ny energikälla kommer vi inte att hitta någon. I framtiden, när vi designar båtar, kan det vara mycket möjligt att vi designar skrov runt vätebränsletankar om våra teorier håller, säger Joan Maxwell, vd för Regulator Marine.