Fler hästkrafter och mer vridmoment i kombination med sofistikerad teknik och robust design. Det är innehållet i Mercurys senaste nyhet, Mercury Racing V8 500R-modellen. Denna kompressormatade 500 hk V8-utombordare skapades för kompromisslösa ägare av de snabbaste båtarna.
500R har en mängd nya komponenter som är konstruerade för att komplettera den råa kraften som produceras av denna motor och möta krav för högpresterande båtar som kräver mycket kraft.
500R levererar över än 500 hk och 50 fler hästkrafter samt 10 % högre vridmoment jämfört med Mercury 450R. Nya 500R har en 4,6 liter 64-graders V8-fyrtaktsmotor som förstärks av en exklusiv Mercury Racing-kompressor.
Med ett nytt 5,9 tum diameters växelhus, tillgänglig i R-Drive och R-Drive Sport-konfigurationer, överför 500R effektivt kraften till vattnet samtidigt som den levererar enastående hållbarhet, hanteringsegenskaper och kylning. 500R finns i fyra längder – 20”, 25”, 30” och 35” – för att passa alla enkel- eller flermotoriga prestandaapplikationer. Ett 26-tums monteringsavstånd från mitt-till-mitt på flermotoriga akterspeglar möjliggör enkla installationer på nya båtar och repowerapplikationer.
Vevstakar, vevstakslager och kolvar är förstärkta för att klara ett ökat förbränningstryck och ett högre varvtal på 6600 RPM. Ett nytt svänghjul gör att motorns varvtal kan öka snabbare för förbättrad acceleration.
Kompressorns laddtryck har ökats med 26 %. För att tillgodose behovet för ökat luftflöde har 500R en ny insugsdämpare med ett större inlopp. Gasspjällets diameter ökas med 15 procent och formen på kompressorinloppet har gjorts om för att förbättra flödet. Kompressorn är vattenkyld för att sänka temperaturen hos laddluften och ökar därmed effekten. Laddluftskylaren som utvecklats av Mercury Racing sänker temperaturen hos laddluften ytterligare och ökar luftens densitet vilket bidrar till ökad effekt.
500R är den första Mercury Racing-produkten som har den exklusiva Advanced Racing Core (ARC). Det är en ny och avancerad mittsektion som stärker hållbarhet och prestanda. En starkare, omdesignad monteringsplatta kan rymma tre tums vertikal justering via sju monteringshål för akterspegeln. Ett förbättrat trimsystem har två huvudhydraulkolvar plus två nya tryckkolvar för ökad trimkraft under full belastning, såväl som förbättrad trimjusteringshastighet. Detta möjliggör en mycket bättre hantering och en mer exakt trimjustering vid höga hastigheter.