30 januari, 2024

Yamaha introducerar ny V6 på 350 hk

På Boot Düsseldorf var det världspremiär för en ny V6 på 350 hk från Yamaha. Motorn är på nästan 4,3 liters slagvolym och ger full effekt vid 6000 varv/min.

Kraftfulla V6:or passar många nordiska båtar väldigt bra. De senaste åren har båtstorlekarna vuxit och därför bör Yammas nya motor fungera väl på många akterspeglar. Fullgasområdet för den nya V6:an är 5000–6000 varv/min.

Den nya motorn har en rad tekniska förbättringar av bränslesystemet och material i motorn. Den har också en rad uppdateringar för att bättre hantera HelmMaster EX-systemet.

Inför 2024 utökar Yamaha stödet för integration mellan joystickfunktioner och bogpropellersystem med variabelt varvtal. Det finns nu för båtar med enkelmontage upp till fem motorer. Kunderna kan man nu välja Vetus och Sleipners steglösa bogpropellrar för den här tekniken och integrationen.

Motorn har inbyggd Digital Electric Steering (DES) på Steer by Wire-motorer. Den har lägst vikt i klassen.

Den har även TotalTilt-funktion med integrerad tiltbegränsare för att göra det enkelt att tilta upp och ned motorn ur vattnet.

Yamaha 350 hk V6 har större insugs- och avgasventiler än 300 hk V6 och använder samma elektroniska gasspjäll som XTO 450 hk V8 för att maximera luftflödet. Bättre luftflöde innebär mer kraft eftersom motorns noggrant styrda bränsle- och tändningsinställning matchar förarens gaspådrag. En ny och mer robust vevaxel ger längre slaglängd, vilket möjliggör högre vridmoment vid lägre hastigheter.

Motorn har har ett kompressionsförhållande på 11:1. Större insugs- och avgasventiler och variabla kamtider (VCT) ger tydliga fördelar för luftflödet på denna V6:a. Den förbättrade kamprofilen skapar högre ventillyft för längre öppningstid både för insugs- och avgassystem, medan de nydesignade ventillyftarna – tillverkade av samma hållbara material som används för lyftarna hos XTO 450 hk – skapar ett exakt ventilspel för ökad förbränning.

För att utnyttja det ökade luftflödet skapar en ny och robust vevaxel längre slaglängd för högre vridmoment över hela varvtalsintervallet. Yamahas 350 hk V6 använder också iridiumtändstift, som är uppskattade för sin härdighet och koncentrerade, effektiva gnista.