Boot Düsseldorf 2024 markerade än en gång vilken båtmässa det är som är den viktigaste i (båt)världen. Med en enorm uppslutning av tillverkare visades ett mycket brett utbud i de 17 utställningshallarna 20–28 januari.
Elbåten X Shore 1 och segelbåten Arcona 50 var ett par av vinnarna på årets Boot Düsseldorf. De valdes av respektive jury i European Powerboat Award och European Yacht of the Year I klasserna för elbåtar (X Shore) och lyxbåtar (Arcona).
En lång rad nyheter med skandinaviska förtecken visades för första gången på den här mässan. Bland dem fanns Nimbus W11, Marex 440 Gourmet Cruiser, Finnmaster F11, Quarken 35 Cabin, Targa 41, Arcona 50, Hallberg-Rassy 69 och många fler.
På motorsidan var det världspremiär för Yamaha V6 350 hk. I förhandsspekulationerna sas det också att Yamaha skulle visa upp sin nya prototyp för vätgasdrift, men den märktes inte.
Bland elmotorerna hade Mercury premiär för ytterligare två elutombordare under namnet Avator. Torqeedo visade inga direkta nyheter, men dagen innan Boot Düsseldorf öppnade blev det klart att Yamaha köper Torqeedo av den tidigare ägare, tyska DEUTZ. Torqeedo kommer dock fortfarande att marknadsföras och säljas under sitt eget varumärke.
Den premiär som lockade största publik var utan tvivel Axopar och BRABUS Marine. Det har blivit något av ett återkommande jippo när de drar av skynket på årets nyheter, som i år bestod av Axopar 29 i öppen och kabinversion samt BRABUS ”Shadow 1200 Black Ops Signature Edition” och ”BRABUS Shadow 1000 Black Ops Signature Edition(!).
Axopar firar även sitt tioårsjubileum i år. Denna motorbåtstillverkare har inte bara förändrat motorbåtarnas utseende på många platser i världen utan de har också lyckats sälja båtar. Totalt har Axopar, som bygger sina båtar i Polen, sålt över 6 000 båtar på de första tio åren.
Lars-Åke Redéen
Axopars och BRABUS Marines premiärer lockar mest publik på Boot Düsseldorf.