13 december, 2023

Nimbus testar konceptbåt – kräver 50 procent mindre energi vid framdrivning

Nimbus Group har medverkat till att ta fram en konceptbåt baserad på ett energieffektivt skrov. I dagarna har sjötester inletts av båten vars skrovkonstruktion innebär att den kräver cirka 50 procent mindre energi vid framdrivning.

Konceptbåten är framtagen i ett samarbete mellan Nimbus Group och dess varumärke Alukin samt de båda norska bolagen Pascal Technologies AS och Evoy AS. Skrovet på båten är baserat på Pascal Technologies energieffektiva skrovteknologi AirHull och framdrivningen sker med hjälp av en elektrisk utombordare, framtagen av Evoy. Genom att båten är byggd i aluminium är dessutom skrov och påbyggnad 100 procent återvinningsbara, vilket ytterligare minskar båtens miljöpåverkan.

Nimbus Group har som uttalad målsättning att företagets båtar ska ha så liten negativ miljöpåverkan som möjligt både vid tillverkning och i samband med användandet. Bolaget har inte låst sig vid enskilda motor- eller skrovteknologier utan har stor beredvillighet att pröva olika teknologier för att öka båtarnas miljömässiga hållbarhet.

– Att som i det här fallet pröva nya skrovkoncept är typiskt för vår pragmatiska inställning och vår nyfikenhet på nya teknologier. Skall vi klara att leva upp till våra högt ställda krav inom hållbarhetsområdet måste vi vara beredda att tänka och prova nytt när chansen ges, säger Jan-Erik Lindström, vd för Nimbus Group.

Tester av denna typ av skrov har visat att teknologin kan minska energiförbrukningen med mellan 30 och 50 procent vilket ger en ökning av båtens räckvidd med 50–100 procent jämfört med vid användning av ett traditionellt skrov. Ett mer lättdrivet skrov kan underlätta omställningen till elektriska drivlinor.

Så här fungerar det

Alukin Ocean Air 8, är baserad på Pascals AirHull teknologi som reducerar energiförbrukningen för planande båtar. Ett fläktsystem i fören går automatiskt i gång när båten rör sig framåt och fyller upp ett utrymme under båten med luft. Ett lätt övertryck skapas mellan skrovet och vattnet, vilket gör att både våg- och friktionsmotståndet minskar under båtens framfart. Skrovdesignen bidrar därmed till reducerad energiåtgång och underlättar på så sätt för en omställning till elektrifiering. Konceptbåten är framdriven av en elektrisk utombordare från Evoy.

– Med detta projekt tar vi sikte mot framtidens båtanvändare och den generation som i år blir den största på planeten, generation Z. Konceptbåten döpte vi till Ocean Air 8, som signalerar användningsområdet och funktion, det vill säga båtens framfart som underlättas av lufttrycket mot vatten. Siffran 8 är skrovets längd i meter, berättar Maria Nikula, Brand Manager för varumärket Alukin på Nimbus Group.

– Aluminium är ju ett fantastiskt material och vårt val från starten i alla Alukins båtar. Det är slitstarkt och hållbart och det ingår i ett evighetslångt kretslopp, avslutar Maria Nikula.

Alukin Ocean Air 8, teknisk specifikation:

Material:                      Aluminium, 100% återvinningsbart

Motor:                          90 kW – Evoy (motsvarar ca 120 hk)

Batteri:                         126 kWh – Evoy

Räckvidd:                    +35 NM

Längd:                         7,99 m

Bredd:                          2,65 m

Vikt:                              2 735 kg

Djupgående:               40 cm (inklusive prop) under marsch, 60cm (inklusive prop)

Passagerare:              6 personer

Marschfart:                  ca 20 knop