11 december, 2023

Världspremiär för Hallberg-Rassy 69 i Düsseldorf – här är de första seglingsbilderna

Hallberg-Rassy har världspremiär för sin nya 69 forts segelbåt på boot Düsseldorf i januari. Båten är färdigbyggd på varvet i Ellös och här är den första testrapporten från varvets ägare och vd, Magnus Rassy.

Pressmeddelande:

Vi är ute och testseglar och fotograferar nya Hallberg-Rassy 69 från morgon till kväll i ett par veckor. Båten seglar fantastiskt fint på alla sätt. Hittills har vi seglat i allt mellan 1–12 m/sek sann vind.

Det är inga tvivel om att detta är en stor och kraftfull båt. Samtidig är hon på alla sätt en typisk Hallberg-Rassy. Frers magiska linjespel och proportioner, rent och fint däck, helt flush för om masten, alla funktioner man önskar på rätt ställe, skyddad sittbrunn med exemplarisk sikt åt alla håll. Hon går att segla själv om man önskar. Man får ett snabbt förtroende för båten. Det börjar redan när man startar motorn och man undrar om den verkligen startat? Så tyst går den. Sedan byggs den känslan på när seglen fylls med vind och farten ökar majestätiskt och kontrollerat. Detta är en båt som man kan segla länge, långt och fort med och samtidigt komma fram utvilad och fräsch. En sann milätare.

Båten har otroligt driv, också i riktigt lätta vindar och generar sin egen vind till en grad man inte riktigt trodde var möjligt på en båt med 51 tons deplacement lastad, så som vi seglar den. Båten har fin roderkänsla och en mäktig gång, vind och vågor bekommer den inte alls som på en mindre och lättare båt.

Byggmässigt har en del vikt sparas genom att bärande skott är byggda i vakuumsugen sandwich med Divinycell-kärna och även båtens laminat är vakuumsugna för att bespara vikt med bibehållen robusthet och tålighet. Den viktbesparingen har lagts i kölvikt som ligger på 18,1 ton, ovanligt mycket för en sådan här båt. Låg tyngdpunkt kombinerat med bred vattenlinje och god formstabilitet ger ett högt rätande moment. Det märks tydligt i att båten bär sitt fulla segelställ i ännu friskare vindar än man kan förvänta sig.

Segelhanteringen sköts genom tryck på knappar. Den tunga hanteringen försvinner. Det är lösningen att hantera en stor komfortabel båt med minsta besättning. Det är seglingsglädjen som blir kvar. Men man måste vara klar över vilka krafter som förekommer på en sådan här båt. Med tanke på dessa krafter, känns det skönt och betryggande att kunna se aktuella laster för akterstag, kick, storfall och genuafall. Det sitter en display på styrpiedestalen för detta ändamål.”Knappsegling” är inregistrerat varumärke med ensamrätt för Hallberg-Rassy. På engelska är det inregistrerade varumärket ”PushButtonSailing” och på tyska ”Knopfdrucksegeln”. Det innefattar här hydraulik till mastrulle, uthal, focktrullning, alla vinschar, akterstag, kick och fallspänning. Också code-seglet rullas hydrauliskt. Dessutom finns en manuell hydraulik till ett mastjack, ett sätt att pumpa upp masten och få extra god riggspänning. Mast, bom och spridare är i vitlackerad kolfiber. Stående rigg är rod-rigg. Det spar flera hundra kilo på rätt ställe, uppe i masten. Det ger mindre nickning, mindre rullning, mindre pumpning och minskad krängning och därmed ännu bättre styrkontroll, högre båtfart och högre höjd på kryssen.

Seglen är från Elvstrøm, storseglet har full akterliksunda, en skädda i toppen och vertikala lattor, FatFurl XL heter det. Alla segel är membransegel med Technora och Vectran med dubbel tafeta för lång livslängd. Form och effektivitet är nu på en nivå man inte trodde skulle kunna bli möjligt för ett rullstorsegel. Också focken har extra akterliksrunda och lattor parallellt med förstagen. Även det stora code-seglet är i Epex membran och sitter på en hydraulisk rulle.

Att segla båten ger en stadig och trygg känsla. Men det är kallt så här års, otroligt kallt. De tekniska funktionerna på båten påverkas inte alls av kylan. Men det känns nästan som att segla i en frysbox! Utom när man kan gå in och sätta sig under hardtopen. Där är det genast varmare och lugnare. Inte ens när det blåser mycket är det några problem att tala med varandra i normal samtalston. Det hade aldrig gått med en normal sprayhood. Hardtopen skyddar lika bra mot tropisk hetta som kyla. Hardtopen har rejäl sitthöjd, samtidigt som man ser bra över hardtopen när man står upp vid rorsmansplatsen. Det är lättare att få till linjerna på hardtopen på den här storleken på båt; hardtopen görs mer långsträckt och taket mer kilformat. Fönstren är i härdat glas och blir inte repiga över tid. Mittrutan är öppningsbar för god luftcirkulation sommartid. På hardtopens sidor finns rejäla handtag.

Sittbrunnen är hela 3,5 m lång. Det finns två stadiga sittbrunnsbord, vilket ger både lätt passage i nedfällt läge, ett stort sammanhängande bord i uppfällt läge och gott fotstöd. Sittbrunssargen är hög och bekväm och ger gott sargskydd också för rorsman. Över skjutluckan finns Raymarines nya enorma Alpha-displayer.

Under däck är det både gemytligt och generöst gott om plats på samma gång. Det finns inga överdrivna ytor någonstans. Man förbluffas över hur snart man tycker att båten är alldeles lagom i storlek. Att durken är i en nivå från för till akter är ett stort plus. Det finns inga steg eller snubbelställen. Båten har rikligt med naturligt ljus och de extra stora skrovfönstren i salong ger en fantastisk panoramavy i precis rätt ögonhöjd när man sitter ned. När man står upp ger de stora övre fönstren god blick ut. Även föröver i salongen finns ett fönsterband, för både ljus och ventilation. Maskinrummet är stort och man kan gå in på aluminiumgånglandgångar för god åtkomst av teknik, huvudmaskin och elverk.

När vi har testseglat klart går båten på land innan jul. Kölen och rodren monteras av, så att båten kan köras på lastbil till världens största båtmässa, i Düsseldorf, där den visas tillsammans med 400 och 340 den 20–28 januari 2024. Hallberg-Rassy 69 kommer att vara den största segelbåten på mässan.

Info:  https://www.hallberg-rassy.com/sv/batar/hallberg-rassy-69