30 november, 2023

Effektiv och bekväm – 13,3 m aluminiumbåt med ny skrovdesign

När svenska Angus Marine presenterar sin kommande nyhet Angus E44 är det en båt med en ny skrovdesign, E-Hydro. Den ska, enligt tillverkaren, vara både bekväm och extremt bränslesnål.

Pressmeddelande:

– Det här är ett nytt koncept som började gro för mer än tio år sedan. Jag ville ta fram en båt som är bekväm, extremt bränslesnål, som har goda sjöegenskaper och stora sociala ytor. Mitt mål var en marschfart mellan 20 och 30 knop. Letandet efter en skrovkonstruktör som kunde uppfylla alla kriterier har inte varit enkelt. Massor av intressanta uppslag har kommit och gått under tiden men de flesta koncepten stannar vid ultralätta byggen och 15 knop vilket jag tycker är för långsamt, säger Thomas Rönnberg, grundare och ägare av Angus Marine.

– Vad gör man då? Jo man konstruerar ett eget skrov, gör CFD-tester, provkör och ändrar, provkör igen och ändrar. Med en dåres envishet kommer man till slut i mål och nu har vi utvecklat en ny skrovdesign, E-Hydro, som är extremt lättdriven och bränslesnål samtidigt som det går värdigt och stabilt i sjön.

Angus E44 är 13,3 m lång, 3,40 m bred och väger närmare 6 ton med bränsle och folk ombord. En dieselmotor på 370 hk ger en marschfart upp till dryga 30 knop och då är förbrukningen endast 1,5 lit/M. Toppfarten är cirka 40 knop.

– Angus E44 är till största del byggd i aluminium och inredning och tak är byggt i komposit för att hålla nere vikten. Vi lagt mycket tid och energi på hög komfort, Angus Soft Silence system är tillämpat genom hela båten. Båten är spacklad och lackerad med mycket hög finish, vi använder samma professionella lacksystem och lackerare som yachtindustrin.

– I Angus E44 färdas man med värdighet, tyst och bekvämt i farter mellan 20 och 30 knop. Det finns ingen planingströskel och hon klyver som en kniv genom vattnet med en plan trimvinkel och är extremt stabil.

Med generös plats för tio personer i kabinen skulle man kunna kalla det här för en modern salongsbåt. Breda soffor för förare och navigatör som rymmer två personer per sida

Två U-soffor med höj- och sänkbara bord, de främre ryggstöden går att flippa för att få en än mer generös sittplats. I taket sitter det två stora elmanövrerade takluckor. Sofforna är bäddbara och mörkläggningsgardiner är standard. Kabinen innehåller också en liten köksbänk med kylskåp och vask samt en rymlig WC/dusch med full ståhöjd.

Inredning i sandwichlaminat med vitpigmenterad ek och högklassiga textilier, en generös takhöjd (2,05 m) och stora fönster ger en ljus och öppen känsla. Sisalmattor på durken. Det är en 9 kW dieselpanna som levererar vattenburen värme i hela båten och defrostrar även på sidofönstren.

Förkabinen är stor och rymlig med en U-soffa och bord som går att sänka ner och bilda en stor dubbelbädd, sittbänkar i anslutning till U-soffan. Två stora garderober samt ett stuvutrymme längst förut för sängkläder mm. I taket sitter två öppningsbara takluckor samt ventilatorer. Inredningen är byggd i vitpigmenterad ek och på durken ligger en sisalmatta. På fördäck sitter det en stor lucka ner till förkabinen för bekväm lastning av bagage.

Sittbrunnen i aktern är formad som en stor U-soffa med bekväm plats för 10 personer. Löstagbara höj- och sänkbara bord. Ryggstöden i aktre delen är flyttbara för att skapa ett soldäck eller loungeyta. Stor akterplattform med badstege.

Mer om skrovdesignen

Angus Marine har utvecklat en skrovdesign som är extremt lättdriven jämfört med konventionella planande V-skrov. Designen bygger på att ta in luft under skrovet och ett högt gångläge, vilket tillsammans minskar den våta ytan och ger ett lågt motstånd genom vattnet.

Det är egentligen inget nytt, men Angus säger sig ha lyckats få harmoni mellan alla beståndsdelar och bibehålla goda sjöegenskaper, stabilitet och komfort.

Angus E-Hydro behöver bara hälften så mycket effekt som ett konventionellt V-skrov. Skrovet är designat för att gå med en plan trimvinkel, skära som en kniv genom vattnet och gå värdigt som en kryssare.

Som alla andra Angus är även denna byggd med yrkesbåtskvalitet i både utförande och komponentval. Analogt elsystem. Bog- och akterpropellerar med joystick för bekväm navigering i hamn. Ankarspel. Elverk kan fås som tillval.

Angus E kommer att finnas med både hybrid och eldrift när tekniken är mogen.

Info: www.angusmarine.com

 

Soft Silence

Angus system för högsta möjliga komfort ombord.

En lång rad faktorer spelar in när man vill uppnå hög komfort. Buller, vibrationer och stomljud är det viktigaste att eliminera. Hela båten måste därför ha en solid konstruktion och en dimensionering som motverkar slammer och resonans i skrov och övriga konstruktioner.

Våra båtar är konstruerade för tufft yrkesbruk med långa, hårda arbetsdagar. Därför måste konstruktion, material- och byggkvalitet vara av högst möjliga standard.

Vår speciella upphängning av styrhytten med elastiska fästelement reducerar både vibrationer och stomljud.

Akustiken ombord är en viktig faktor och vi har därför i samarbete med ledande akustiker tagit fram de bästa ljudisoleringsmaterialen som marknaden erbjuder.

Ergonomin är ytterligare en viktig del av komforten. Styrplatsens utformning och placering av reglage, ratt och instrument är väsentliga faktorer för att uppnå hög komfort. Ergonomiska, bekväma stolar med stötdämpande underreden bidrar ytterligare till att öka komforten ombord.

Allt detta är Soft Silence – Angus system för högsta tänkbara komfort ombord.