Den stora branschmässan Metstrade i Amsterdam firade i år sitt 35-årsjubileum. Mässan hålls i mitten av november och hade i år ett starkt fokus på framdrivning med ny teknik, vilket i det här fallet främst betydde elmotorer.
I flera år har det visats elmotorer och andra nya tekniker för framdrivning. I år hade arrangörerna satsat på en särskild avdelning – ”Next Generation Propulsion Zone” – med 19 utställare och rejäl information om varje produkt.
Vinnaren av det prestigefyllda priset DAME Design Awards kom också från kategorin Propulsion & Dynamics. Det var finländska Oceanvolt som vann med sin elmotor med drev 48 V Oceanvolt HighPower ServoProp 25 (HPSP 25). Denna kompakta enhet används redan i bland annat en av danska X-Yachts serieproducerade modeller och fler tillverkare lär följa efter.
Bland övriga nominerade och välkända elmotortillverkare fanns en lång rad kända producenter: ePropulsion, FinX, Garmin, Molabo, Oceanvolt, Temo, Torqeedo och ZeroJet. Även danska EPTechnologies nominerades för sitt nya HSS Solid State-batteri, en teknik som kan få stor betydelse om och när litiumjonbatterierna fasas ut.
Förutom elmotorer hade mässan satt fokus på ny teknik. En särskilt ”Foiling Technology Pavilion” omfattade både nutiden och framtiden för bärplan med innovationsföretag som BAR Technologies, Edorado, Neocean och Emirates Team New Zealand Design Works som utvecklade en vätgasdriven båt för 2024 års America’s Cup. Båten byggs av italienska SanLorenzo, som lovade att båten kommer att bli klar i tid till nästa sommars seglingar.
Lars-Åke Redéen