Projektet ”Stormfågeln” var mycket omskrivet för cirka 15 år sedan. Båten – som var 14, 5 meter lång och vägde 8,35 ton – hade en ny typ av teknik och skrov för ytskärande propellrar. Testerna visade bland annat att Stormfågeln vid 58 knop och ett varvtal på 1 800 rpm ”endast” förbrukade 4,1 liter diesel per Nm.
– Vi har under hela utvecklingstiden känt att vi sitter på ett starkt koncept. Nu har vi fått det svart på vitt. Nästa steg är att se att se hur starkt det är i olika segment, sa bolagets vd, Peter Wasmuth i en intervju i tidningen Båtbranschen.
Det blev dock inte så mycket mer med detta avancerade projekt.
Foto: Lena Agurell.
– Vi tog en biltur och såg då båten Stormfågeln liggandes övergiven i skogen vid Vadavägen vid Vallentuna/Rimbo-hållet norr om Stockholm, säger Lena Agurell i Åkersberga.
Vid sidan om potentialen för sänkta emissioner och bränslekostnader i förhållande till konventionell teknik sa de drivande bakom projektet att de även hade löst de brister som normalt förknippas med den ytskärande propellertekniken. Den kunde nå och bibehålla planingsläge och båten hade även hög manövrerbarheten vid backslag. Dessutom var vågbildningen mycket låg.
– Det finns ett uttalat fokus på bränsleeffektiva och miljöanpassade alternativ till konventionell teknik. Testerna är ett genombrott för Stormfågeln, men innan vi kan slå fast att konceptet är kommersiellt intressant för stora delar av båtindustrin måste vi i jämförande tester verifiera signifikansen av våra resultat. Det är vårt nästa steg, sa Stormfågelns vd Peter Wasmuth i en kommentar.
Tyvärr verkar det inte ha blivit så mycket mer av planerna.
Fakta Stormfågeln
Längd: 14,5 m (44 fot)
Bredd: 3,2 m (10 fot)
Total vikt: 8 350 kg
Drivlina: PWT Pitchable Water Turbine. 5 blad/enhet
Motorer: 2 st Scania 12 liter, 6 cylinder, 675 hk/2 300 rpm.
Bränsleförbrukning: 4,1 l/nm vid 58 knop, 1 246 hk/1 800 rpm
Toppfart: 59 knop
Bildtext:
Stormfågeln har testats och visar en relativt mycket låg bränsleförbrukning.