Eldrift och bärplan ska göra vattenskotrar mer miljövänliga och accepterade på sjön. Intresset är enormt med förhandsbeställningar värda över 33 miljoner US-dollar.
Valo Hyperfoil presenteras på 2023 Ft Lauderdale International Boat Show (FLIBS) 25–29 oktober. Det är en vattenskoter för två personer med en helt elektrisk drivlina som ger nästan helt tyst drift med noll utsläpp. Med infällbara bärplan är Valo dessutom lätt att transportera på en vanlig trailer.
Vattenskotrarna har ökat kraftigt på de flesta marknader de senaste åren. De är enkla och kul att köra, men tyvärr har det varit en del buskörning på vissa platser.
Det är delvis för att förbättra vattenskoterns rykte som en grupp tekniska entreprenörer och ingenjörer har utvecklat Valo Hyperfoil. Vid första anblicken kan den se ut som mer konventionella vattenskotrar, men där upphör likheterna. Teamet på San Francisco-baserade Boundary Layer Technologies – den tekniska uppstarten bakom Valo – har ställt in sig på att bygga vattenskotrar som flyger fram ovanför vågorna med noll buller, noll utsläpp och noll vågbildning.
Valo Hyperfoils design består av en främre och bakre hydrofoilenhet av kolfiber. Det aktre bärplanet har ett inbyggt högpresterande 45 kW elektriskt drivsystem. Tekniken styrs av Boundary Layer Technologies egenutvecklade Skyride flygkontrollmjukvara justerar bärplanen hundratals gånger i sekunden för att upprätthålla en säker, jämn flygning över vågorna oavsett havsförhållanden. En teknik som på papperet påminner om svenska Candela.
Valo erbjuder dessutom “hyperformance” – hastigheter på närmare 35 knop med snabb acceleration och dynamisk kurvtagning.
Valo kan köra tyst och utan förorenande utsläpp i över två timmar på en enda laddning, vilket ger en räckvidd på mer än 60 sjömil med en marschfart på 27 knop.
Valo har redan dragit mer än 3,3 miljoner USD i förhandsbeställningar, vilket är fyra gånger den ursprungliga planen. De första enheterna förväntas levereras i början av 2024.
Info: https://www.boundarylayer.tech/