MAN Engines utökar sin nuvarande portfölj med dieselmotorer för yachter och sportfiskebåtar till att inkludera motorer i den nuvarande IMO Tier III-utsläppsstandarden.
Utöver V12-motorerna med SCR-katalysator finns nu även V8-motorer från 735 till 956 kW (1 000–1 300 hk) tillgängliga med avgasefterbehandlingssystemet. Som ett resultat uppfyller motorerna de för närvarande strängaste utsläppskraven i Tier III från International Maritime Organization (IMO).
Med sina sex-, åtta- och tolvcylindriga motorer täcker MAN:s yachtmotorer ett effektområde från 537 till 1 618 kW (730 till 2 200 hk). I IMO Tier III-emissionssteget är dessa specifikt motortyperna V8-1000 (735 kW), V8-1200 (882 kW), V8-1300 (956 kW), V12-1550 (1 140 kW), V12-1650 ( 1 213 kW), V12-1800 (1 324), V12-1900 (1 397 kW), V12-2000 (1 471 kW) och V12X-2200 (1 618 kW).
De första V8-yachtmotorerna med commonrail-teknik på den nuvarande MAN-plattformen lanserades första gången 2009. Därefter har många tusen V8- och V12-motorer i denna familj sålts och har kontinuerligt vidareutvecklats.
Liksom den tidigare portföljen utan ett avgasefterbehandlingssystem är alla marinmotorer med SCR-katalysatorer godkända för användning med regenerativ diesel, det vill säga HVO (hydrerad vegetabilisk olja).