Det italienska varvet CRN, som har specialiserat sig på design, konstruktion och konstruktion av superyachter upp till 90 meter, har fått ett speciellt erkännande för SuP-Y: Sustainable Powered Yachtprojekt. Efter ett och ett halvt års arbete med forskning och utveckling bekräftar RINA Services Spa att Ferretti Group Sustainable Yacht-projektet med bränsleceller uppfyller regulatoriska krav för säker implementering.
Flera stora superyachter har tidigare haft hybriddrift, ofta med tonvis med litiumjonbatterier installerade. En av drivkrafterna till detta är önskan att kunna ligga still med båten i minst 48 timmar och i lugn och ro kunna uppleva livet på sjön.
En gemensam insats av Ferretti Group Super Yacht Division, Weichai Power Science & Technology Division och RINA Services Spa har gjort det möjligt att utveckla en hållbar konstruktion för att installera moderna bränsleceller ombord på en superyacht.
Syftet med projektet är att bestämma en hållbar teknisk konstruktion med den mest effektiva implementeringen av bränslecellsteknologi på en Ferretti Group Super Yacht. Konstruktörerna har utvecklat två marinplattformar för superyacht:
Plattform 11.50 med hybrid framdrivning för yachter från 60 m till 70 m
Plattform 14.20 med ett dieselelektriskt kraftverk för yachter från 75 m till 90 m
Båda arkitekturerna är utrustade med PEM bränsleceller som en alternativ kraftkälla. De drivs med vätgas som har raffinerats från grön metanol och optimerats för att yachter ska kunna ligga stilla och helt tysta i flera dagar utan dieselgeneratorer igång.
Samarbetet med RINA Services Spa bekräftar och understryker CRN:s engagemang för att tänja på både gränserna för hållbara maritima tillämpningar och varumärkets proaktiva tillvägagångssätt för att införliva hållbara kraftförsörjningar i sina fartyg. Detta initiativ visar att varvet ligger i framkant när det gäller att ta till sig grönare teknologier inom yachtindustrin.