Svenska Candela C-8 är den elbåt har längst räckvidd och laddar snabbast. Nyligen bevisade tillverkaren detta genom att köra 420 sjömil på ett dygn – ett nytt världsrekord för elektriska båtar.
Pressmeddelande:
– Med snabbladdning kan våra kommande bärplansfartyg köra mellan Helsingfors och Stockholm på kortare tid än Finlandsfärjan. Elektriska sjötransporter är inte framtiden – de är här nu, säger Candelas vd Gustav Hasselskog.
Den svenska elbåten Candela C-8 går på bärplan och förbrukar mycket lite energi vid höga farter, vilket ger lång räckvidd. Båten laddar också rekordsnabbt, tack vare ett tekniskt samarbete med elbilstillverkaren Polestar som förser Candela med batterier och laddare. Dessa egenskaper gör det för första gången möjligt att åka långa sträckor till sjöss på el.
Candela bevisade detta förra veckan genom att tillsammans med batteritillverkaren Northvolt och norska laddstationsbyggaren Plug slå räckviddsrekord för elbåtar.
En Candela C-8 av den senaste versionen med batterier och snabbladdning från elbilstillverkaren Polestar körde hela 420 sjömil – eller 777 kilometer – på 24 timmar längs en testrutt i Stockholms skärgård. Rekordet för konventionella elbåtar ligger på 80 sjömil på 20 timmar.
Sträckan lades upp som ett rundbanelopp mellan Stockholm och Tynningö, med snabbladdning mellan varje varv. Medelfarten under de 24 timmarna låg på cirka 17 knop, inklusive tid för laddning.
– Det här rekordet visar hur framtidens elektriska sjötransporter kommer att se ut. Med en korridor av snabbladdare skulle vi kunna köra sträckan Helsingfors-Stockholm på 13 timmar, vilket är tre timmar snabbare än dagens trafik, säger vd Gustav Hasselskog, som rattade rekordbåten under försöket.
Candela genomföra rekordförsöket tillsammans med batteritillverkaren Northvolt och laddstationsbyggaren Plug, för att visa på hur ett sådant laddnätverk kan se ut i våra skärgårdar, där elnätet inte alltid medger DC-laddning. På kajen i Frihamnen stod Northvolts mobila batteripack Voltpack, som, kopplat till en DC-laddare från Plug, gav tillräckligt med ström för att ladda C-8:an 17 gånger under ett dygn.
– Det krävs en relativt liten investering för att bygga laddstationer och elektrifiera sjötransporterna i Östersjöområdet. Några hundra miljoner räcker för att skapa ett snabbladdningsätverk som täcker skärgårdstrafiken, från Stockholm och över till Finland, tillägger Hasselskog.
Candela sjösätter i höst sin nya passagerarbåt, Candela P-12, som kommer att gå i kollektivtrafik i Stockholm under 2024. P-12 kan ersätta dagens fossilbränsleintensiva skärgårdstrafik och även gå internationella rutter, med snabbladdning. Detta öppnar upp för ett helt nytt och snabbare sätt att resa i Östersjöregionen, samtidigt som det reducerar utsläpp med 95–99 % och gör sjötrafiken betydligt billigare än idag.
– Det här rekordet är bara början. Det visar vad vi tekniskt kan göra redan idag och pekar mot en framtida sjöfart som är både snabbare, billigare och helt hållbar, säger Gustav Hasselskog.
Fakta om rekordet:
420 sjömil motsvarar att köra från Amsterdam till London och tillbaka – eller mellan Trondheim och Stavanger.
C-8 kunde ha åkt över Engelska kanalen mellan Dover och Calais 20 gånger på 24 timmar.
Med en genomsnittlig hastighet på 17 knop inklusive laddningspauser kunde C-8 ha rest från Stockholm till Finland på 13 timmar, vilket är tre timmar snabbare än Finlandsfärjan.
C-8 förbrukade under rekordförsöket el till en kostnad på cirka 1 200 kronor. I jämförelse skulle en lika stor, konventionell bensindriven båt förbruka ungefär 750 liter bensin, vilket skulle kosta cirka 15 000 kronor.
Koldioxidbesparingen var cirka 99 % jämfört med om en fossildriven båt kört de 420 sjömilen.