Honda Marine lanserade sin första V8 utombordsmotor på 350 hk på Genoa International Boat Show torsdag 21 september. Den nya motorn gör att Honda har ett mycket brett motorutbud med en stor och stark motor som passar även de största båtarna.
Honda var inte först med varken V8 utombordare eller elektroniska reglage. Men när tillverkaren presenterar en nyhet är den genomtänkt och ”färdig” för marknaden. Den nya V8-motorn kommer att börja produceras i december och når europeiska kunder till nästa säsong.
Båtliv har kört Honda Marine BF350 på en stor RIB med trippelmontage vid båtmässan i Genua. Effekten från de stora motorerna är imponerande samtidigt som de jobbar tyst med en lugn och fin gång. Toppfarten på den båt vi körde noterades till över 50 knop.
BF350 drivs av en imponerande nyframtagen 60-graders 5-liters V8-motor med VTEC (Variable Valve-teknologi). BF350 har en ny design med en slimmad siluett. Den finns i färger i Aquamarine Silver och Grand Prix White. Båda varianterna har tredimensionella krompläterade logotyper.
BF350 startar i BLAST-läge (Boosted Low Speed Torque), vilket ger direkt och kraftfull acceleration. Vid konstanta hastigheter kommer ECOmo att aktiveras, där motorns bränsleoptimeringssystem kommer att minska bränsleförbrukningen när det är möjligt. När extra kraft krävs kommer VTECatt öka toppeffekten, vilket ger en positiv acceleration.
Hondas VTEC-teknik ger en unik blandning av kraft, vridmoment och effektivitet vid alla hastigheter, vilket optimerar prestanda genom hela varvtalsområdet, och är redan beprövad på BF250, 225,150 och 100 utombordare.
Honda Marines BF350 har också flera nya, smarta funktioner avsedda att förbättra kundupplevelsen och förbättra användarvänligheten, inklusive farthållare, tiltgräns och trimsupport.
Farthållaren ger mjuk körning genom att utöka det adaptiva hastighetsintervallet för den konventionella trollingkontroll-funktionen. Välj farthållare på displayen och justera marschfart på reglaget när så önskas.
Tilt limit är en på vissa marknader användbar nyhet med en förinställd tiltvinkel för att undvika manuell tiltning av motorn vid tilläggning. Tryck på knappen och motorn vinklas automatiskt till den förinställda vinkeln för att undvika skador på motorn och propeller. Automatisk lutning ger ägarna en automatisk full tilt vid ett dubbeltryck på knappen.
Support Trim har tre anpassningsbara förinställningar för att automatiskt trimma motorn för att båten skall plana snabbt samtidigt som det hjälper till med bränsleekonomin. Den integrerade O2-sensorn justerar bränsleförbrukningen baserat på syrenivån, och optimerar förbränningseffektiviteten. Både trimstödet och O2-sensorn är konstruerade för att optimera bränsleförbrukningen utan att kompromissa med motorns prestanda.
Till Hondas nya BF350 följer en helt ny reglagebox. Boxen kommer i en ergonomisk form och har en 5-knappars multifunktionspanel och neutral positionsindikator med hög synlighet. Med Inbyggd iST (Intelligent Shift and Throttle) har kapten exakt elektronisk motorrespons för att styra flera motorer med en enda spak, vilket ger enkel manövrering för smidig och stressfri båtfärd.