Denna 95 fots superyacht är under konstruktion på Rockport Marine i New England, USA. Den 29 m långa yachten ”Project Ouzel” blandar klassiskt och modernt i fantastiska linjer ritade av Langan Design Partners.
Yachten byggs med en kallbakad träkonstruktion och en mittsektion i kolfiber. Den moderna och klassisks interiören är designad av Mark Whiteley.
Beställare är mycket erfarna båtägare som ville ha en ny yacht för långsegling. De är erfarna seglare och ägde tidigare en 64-fotare från Baltic Yachts. Den nya båten skulle dock byggas i New England, USA, där det finns en fin tradition av sjödugliga båtar och fina båtar i yppersta hantverk. Resultatet är denna moderna tolkning av en klassisk pilothuskutter.
”Project Ouzels” linjer återspeglar den tidlösa elegansen hos en mer klassisk stil av yachting. Men hennes rigg och köl tyder på att det finns mer i henne än man ser. Det är bland annat den balans som återspeglas i hennes kombination av klassiskt lågprofils däckshus och generösa överhäng med en mer prestandaorienterad rigg, Park Avenue-bom och en modern köl.
Under vattenlinjen har hon en modern underkropp med ett modernt roder och en köl med 3,65 m djupgående.
För interiören vände sig ägarna till Mark Whiteley. Han har tidigare bland annat ritat två interiörer som tilltalade ägarnas estetik – 56-metersyachten ”Aquarius” och 36,4-meters Nautor Swan ”Audrey the First”. Han har skapat en enkel och funktionell layout som ger interiören en superyachtkänsla men ändå håller sig i linje med de klassiska delarna av yachten. Ljust målade övre paneler kommer att kompletteras med vackra mahognyskåp i en luftig blandning av tradition och modern design.
Project Ouzels skrov är en hybrid av traditionella och moderna material. Grunden är en kallbakad träkonstruktion med Douglasgran och cederträ. Det är en teknik som ger ett starkt skal. Det råkar också vara en specialitet för Rockport Marine.
Det kraftfulla segelplanet innebär att strukturen utsätts för stora krafter. Därför är hela mittsektionen gjord av höghållfast kolfiber, vilket också minskar vikten. Motorvalet är en Tier-3-kompatibel motor på 400 hk. Det finns också ett modernt hydrauliskt kraftpaket som drivs av en 48 V batteribank med en 32 kW generator.
Byggandet av skrovet på Project Ouzel är i full gång, med det preliminära leveransdatumet satt till juli 2025. Mer information om detta fascinerande och spännande projekt kommer att släppas under de kommande månaderna.