Svenska Båtunionen går ut med en havstulpanvarning för hela Östersjökusten, från Skåne upp till och med Gävleborgs län. Våra frivilliga observatörer ser nu att havstulpanerna har förökat sig i stor utsträckning och larver har nu satt sig fast på många mätstationer längs den aktuella kuststräckan. Det är hög tid att se om det är dags att tvätta sin båtbotten.
Projektet Havstulpanvarningen bygger på att observatörer längs Sveriges kustband rapporterar om havstulpanernas settling med hjälp av mätplattor placerade vid observatörernas bryggor. När tillräckligt många rapporter om påväxt kommit in, skickas en havstulpanvarning ut per e-mail och sms till över 30 000 båtägare som hittills anmält sig till tjänsten.
Det är nu som båtägaren lätt kan få bort havstulpanerna genom att tvätta av båtbotten, för hand eller i en borsttvätt, ta upp den på land för högtryckstvätt eller åka in i sötare vatten. Viktigt är, att man tvättar sin båt innan havstulpanerna hinner bygga sitt kalkskal stort och hårt. Båten bör tvättas inom två veckor, från att varningen gått ut. Förslag på alternativa metoder för hur man kan tvätta sin båt och närmsta borsttvätt eller spolplatta finns på Båtmiljö.se.
Genom att anmäla sig till Havstulpanvarningen via sms eller gå in på Havstulpankartan, kan man få varning i sin mobil och följa tillväxten av havstulpaner i sitt område. Observera att lokala variationer kan förekomma, vilket innebär att havstulpanerna kan komma snabbare till den ena viken än den andra. Detta beror bland annat av strömmar, pH och tillgång till närsalter.
- Havstulpanvarningen har funnits i över 20 år och varnar när havstulpanerna sätter sig fast på båtbottnar i specifika geografiska områden. Varningen underlättar för båtägare som vill göra rätt för miljön och slippa måla båtbotten med biocidfärg, säger Peter Karlsson, Verksamhetschef på Svenska Båtunionen.
Syftet med Havstulpanvarningen är att få båtägare att använda andra metoder mot påväxt än biocidfärg. Vinsten för havsmiljön med Havstulpanvarningen är mindre gift i våra vatten samt lägre avgasutsläpp och för båtägaren innebär det en snabbare båt och lägre bränslekostnader för motorbåtar, säger Peter Karlsson.