18 juli, 2023

Generationsskifte för segelbåten – från diesel till elmotor

Tre kusiner delade på en TwoStar36 konverterad till 38 fot. Stigande ålder gjorde att de inte orkade med underhåll och segling som förr och därför gav de bort båten mot löfte att de skulle få låna den ibland.

Detta har fungerat perfekt. När dieselmotorn tröttnade beslöt den nya ägaren att vara mer miljöanpassad och skissade på att bygga in en elmotor. Den nya ägaren, en ung entusiastisk seglare, installerade en ny elektrisk motor med enastående resultat.  Inte nog med att den nya motorn ger bättre prestanda och minskad miljöpåverkan, installationen visar också hur innovativ teknik kan användas i båtindustrin.

Den nya motorn levererar en effekt på 20 kW, vilket motsvarar cirka 28 hästkrafter. Även om det är svårt att jämföra elektriska motorer med traditionella förbränningsmotorer på grund av deras olika moment och faktorer, visar de senaste testerna att båten kan nå en hastighet på 8 knop med en effektförbrukning på 10 kW. Motorn är också tyst och ger inga utsläpp.

För att driva motorn använder den nya ägaren ett Lithium Iron Phosphate (LiFePO4) batteri som är perfekt för marint bruk. Med en kapacitet på cirka 200 Ah och en spänning på cirka 50 V levererar batteriet cirka 9 kW av användbar kraft. Batteriet driver också båtens 12-voltssystem via en omvandlare på 20 A.

Att ladda batteriet är enkelt. Det görs antingen via en 230 V laddare som drar cirka 10 A och laddar med cirka 20 A, eller via solpaneler som ger upp till 600 W ström. Solpanelerna kan leverera upp till 2,4 kWh per dag, vilket tar 4–7 dagar för att ladda batteriet från helt urladdat till fullt.

Den nya ägaren har tagit bort dieselmotor, tank, avgassystem och den gamla batteribanken. Totalt cirka 250 kg. De nya komponenterna, inklusive motor och batteri, adderar cirka 100 kg till båten. Men en total viktbesparing på 150 kg är ändå betydande.

Det var ett tufft projekt att genomföra. Efter cirka 100 timmars arbete, inklusive plastarbete, borttagning av två genomföringar och förstärkning av båtens strukturella komponenter, är den nya ägaren mer än nöjd med resultatet. Totalt kostade projektet cirka 65 000 kr. Med en garanterad förbättrad effektivitet och minskad miljöpåverkan är det en innovativ lösning.

Text & foto: Bo Svantesson