3 juli, 2023

Kompressormatad V8 på 500 hk från Mercury Racing

Mercury Racing introducerar en ny V8 500R-modell. Det är en kompressormatad 500 hk V8 utombordare skapad för de snabbaste motorbåtarna.

500R introducerar flera nya komponenter som är konstruerade för att komplettera den råa kraften i denna motor och möta de utmanande kraven för högpresterande båtar.

500R levererar över 500 hk och tio procent högre vridmoment jämfört med Mercurys 450R. Nya 500R har en 4,6 liter 64-graders V8-fyrtaktsmotor som får extra kraft genom en exklusiv Mercury Racing-kompressor. Med ett helt nytt 5,9 tum diameters växelhus, tillgänglig i R-Drive och R-Drive Sport-konfigurationer, levererar 500R kraften till vattnet samtidigt som den har lång hållbarhet, goda hanteringsegenskaper och kylning. 500R finns i fyra längder – 20”, 25”, 30” och 35” – för att passa alla enkel- eller flermotoriga prestandaapplikationer. Ett 26-tums monteringsavstånd från mitt-till-mitt på flermotoriga akterspeglar möjliggör enkla installationer på nya båtar och repowerapplikationer.

Vevstakar, vevstakslager och kolvar är förstärkta för att klara ett ökat förbränningstryck och ett högre varvtal på 6600 rpm. Ett nytt svänghjul gör att motorns varvtal kan öka snabbare för förbättrad acceleration.

Kompressorns laddtryck ökas med 26 %. För att tillgodose behovet för ökat luftflöde har 500R en ny insugsdämpare med ett större inlopp. Gasspjällets diameter ökas med 15 procent och formen på kompressorinloppet har gjorts om för att förbättra flödet. Kompressorn är vattenkyld för att sänka temperaturen hos laddluften och ökar därmed effekten. Laddluftskylaren, som har utvecklats av Mercury Racing, sänker temperaturen hos laddluften ytterligare och ökar luftens densitet vilket bidrar till ökad effekt.

För att främja konsekvent prestanda i ett brett spektrum av omgivningsförhållanden är 500R-utombordaren utrustad med en ny sensor, placerad i insugsdämparen för att mäta fuktnivån i den inkommande luften. Detta gör att motorns ECM kan kombinera rapporterade fuktnivåer med lufttryck och lufttemperaturdata för att bestämma den ideala tändpunkten för rådande förhållanden. Detta är första gången som fuktkompensationsteknik används i en motor konstruerad för marin användning och miljö.

500R är den första Mercury Racing-produkten som har den exklusiva Advanced Racing Core (ARC) – en helt ny och avancerad mittsektion som stärker hållbarhet och prestanda. En starkare, omdesignad monteringsplatta kan rymma tre tums vertikal justering via sju monteringshål för akterspegeln. Ett förbättrat trimsystem har två huvudhydraulkolvar plus två nya tryckkolvar för ökad trimkraft under full belastning, såväl som förbättrad trimjusteringshastighet. Detta möjliggör en mycket bättre hantering och en mer exakt trimjustering vid höga hastigheter. Precisionsmonterade kraftiga styrplattor och förstyvade motorfästen är optimerade för att stabilisera motorn.

Mercurys hydrauliska servostyrningssystem har uppgraderats för att ge ökad styrkraft. För att stödja detta ökade styrvridmoment ingår en nydesignad styrarm, ett styrrör i rostfritt stål och en styrcylinder. Ett valfritt bakre tie-barfäste som är integrerat i ARC ger en stark, ultralätt monteringspunkt för säker precisionsstyrning på katamaran och andra höghastighetstillämpningar.

Mercury Racing har designat ett helt nytt växelhus specifikt för 500R-utombordaren. R-Drive finns i två versioner för en mängd olika applikationer. Båda versionerna har en halvmåneformad främre kant och långa torpeder som är hydrodynamiskt trimmade för höga hastigheter. Det nya 5,9-tums växelhuset passar propellrar upp till 17 tum i diameter.

R-Drive-växelhuset, både bas- och sportvarianter, har konstruerats med lågt vattenintag, en torpedform utformad för applikationer under ytan, vid övergångar (semi-surfacing) och över ytan med en utväxling på 1,60:1. En ny mellanliggande sprayplatta minskar motståndet i applikationer under ytan och vid övergångar. En applikationsbaserad justerbar noskon möjliggör optimering av kylvattenflödet för specifika båtapplikationer. Noskonerna finns tillgängliga i två grundläggande former – en för undervattens- och övergångsapplikationer som har flera vatteninloppsvariationer, och en som är formad för att drivas helt på ytan för riktigt snabba båtar.

Basen R-Drive är utformad för att fungera bra i undervattens- och övergångsapplikationer på båtar som klarar hastigheter mellan 75 och 85 knop. Många höghastighetsbåtar faller i denna kategori och kommer att dra nytta av denna design. R-Drive-växelhuset har en standardskeddlängd med en mycket effektiv parabolisk tvärform och erbjuds med vänster eller höger camber för att balansera styrkraften med standard- och motroterande propellrar.

R-Drive Sport- versionen är optimerad för ultrahöga hastigheter ovan ytan, främst högpresterande katamaraner och v-skrov som regelbundet kan nå hastigheter på över 85 knop. Den har en längre skedda än basversionen av R-Drive, vilket gör att den kan bibehålla styrkontrollen samtidigt som den körs helt på ytan med de höga monteringspositionerna som är önskvärda för många av de snabbaste skroven.

500R-modellen har Mercury Racing-tekniklösningar inklusive Digital Throttle and Shift (DTS) med tillgängliga Mercury Racing Digital Zero Effort-kontroller. Adaptiv hastighetskontroll bibehåller motorns varvtal när belastningen ändras på grund av sjöförhållanden eller svängmanövrar för att bibehålla båtkontroll med mindre kontrollinmatning. 500R-modellen stöder alla Mercury SmartCraft-teknologier, inklusive Engine Guardian-monitorsystem och VesselView-multifunktionsskärmar.

Mercury Racing 500R erbjuds med tre olika färgalternativ: ”Phantom Black” eller vita ”Cold Fusion White”, bägge med Mercury Racing-dekaler, och Devil Eye Red-accenter.

Bildtext: Mercury lanserar en ny, kompressormatad utombordsmotor på 500 hk.


Den nya motorn finns med ett helt nytt 5,9 tum diameters växelhus.