Tyska eD-TEC är i testfasen med sin eD-QDrive 1, en högpresterande eldriven båt med en drivlina som presenterades i september 2022. Med den optimerade elmotorn har denna enskrovsbåt nått 40 knop toppfart.
Det är mer komplext och krävande att skapa elektriska drivlinor för båtar än många tror. Jämfört med en bil som har växellåda och ett lågt rullmotstånd måste en båt jobba för hög effekt i ”ständig uppförsbacke på ettans växel”.
Den tyska tillverkaren eD-TEC och dess partners använder motorer med ett högre vridmoment än vanligt i den marina sektorn.
– Vi har testat hela systemet, från plug-and-play-drivenheterna till batterierna. Vi har fått mer och mer kraft från batterierna samtidigt som vi säkerställer batteriernas livslängd och hälsa, säger Marc Jost, eD-TEC:s chefsstrateg.
– Testerna genomfördes i flera etapper, som började med en vecka med låghastighetstester för att vänja oss vid systemet. Vi körde mycket i 6–10 knop och därefter med 500 rpm-intervaller, säger Jost.
Teamet nådde en toppfart på 40 knop med motorerna som då levererade långt under maxeffekten, vilket visar att det finns gott om utrymme kvar för högre toppfart.
– Vårt mål är att nå 50 knop och vi har inte använt all kapacitet på batterierna och motorerna. Det beror på att vi i det skedet fortfarande optimerade mjukvaran och höll oss på den säkra sidan för att inte skada några komponenter.
Teamet laddade batterierna med 22 kW från en småbåtshamn, vilket gjorde att batterierna var fulladdade på cirka tre timmar.
Tidigare artikel:
Skalbart elektriskt drivsystem för båtar upp till 2 400 kW
Nya och mer färdigutvecklade elektriska drivsystem var bland de hetaste nyheterna på branschmässan Metstrade i Amsterdam 14–17 november. Företaget eD-TEC visade sitt skalbara elektriska drivsystem eD-QDrive.
Skalbarheten innebär att systemet kan användas i båtar upp till 30 meters längd. Det kan användas i installationer med upp till fyra enheter på totalt 2 400 kW. En annan finess är molndataanalys och en mjukvarudriven affärsmodell möjliggör ständiga systemuppdateringar och uppgraderingar.
Systemet är designat och utvecklat av ”Believer Team” på det tyska nystartade företaget eD-TEC, som är grundat av VW Groups tidigare chefsstrateg Michael Jost med stöd av Mike och Marc Jost. De har tagit fram en eldriven lösning som ska kunna användas i allt från små dagtursbåtar och tenderbåtar till performance cruisers på 30 m.
Det blir möjligt med den modulära och skalbara designen hos eD-QDrive-enheterna och en kraftfull batteribank. De effektområden som systemet kan användas i är allt från 50 kW till 2 400 kW. Även batteribanken är modulär med effekter på 80–320 kWh.
Systemet är enligt tillverkaren lätt att installera för båtbyggare, vilket är en viktig aspekt i tider då många nystartade företag säger att de har uppfunnit allt från drivsystem till kompletta, nya båtar.
Plattformsdesignen bygger på sex ”kärnprinciper” som utgör eD-Tec Technology Stack. Grunden är systemet Backbone där alla komponenter (propellrar, backslag med mera) arbetar optimalt.
Enligt eD-QDrive kommer skrovet, som utvecklas tillsammans med respektive båttillverkare, att få högre topphastighet och bättre räckvidd genom minskat motstånd.
Den tredje principen är själva drivlinan, som använder axiell flödesteknik i motsats till den radiella flödestekniken som är tyngre men billigare att tillverka och därför den typ som vanligtvis används i andra elektriska drivsystem . Att använda axiell flödesteknik innebär att eD-QDrive-enheten på 100 kW endast väger 20 kg och hela drivlinan väger endast 100 kg.
Det fjärde är tillämpningen av E3/AI/AD-principer från bilbranschen, vilket ger tillgång till programvaran för varje komponent via en central AI-box, kopplad till molnbaserad analys.
eD-QDrive-systemet är tillgängligt nu för båtbyggare. Den första installationen blir i en 28-fots RIB, som lanseras innan årets slut.