Förra året genomförde medlemmarna av båtdelningstjänsten Skipperi över 40 000 båtturer. I år lär det att bli ännu fler eftersom bolaget expanderar med nya båtplatser, större flotta och fler elbåtar.
– Intresset för vår tjänst har exploderat i år. Det är tydligt att allt fler får upp ögonen för att njuta av båtlivet på ett enklare sätt, säger Axel Nordman, vd Skipperi Sverige.
Den svenskfinska båtdelningstjänsten Skipperi grundades 2017 och har sedan dess sett en snabb tillväxt. Skipperis affärsidé är att genom en abonnemangsbaserad tjänst göra båtlivet tillgängligt för fler. Användaren bokar enkelt sin båt via Skipperis app och åker sedan så mycket båt den vill – till en fast månadskostnad.
Förra året gjorde Skipperis medlemmar över 40 000 båtturer, och mycket tyder på att det kan bli ännu fler under 2023. Bolaget vann pris för Årets tjänst vid Sveriges största båtmässa Allt för sjön och under våren har en strid ström av nya medlemmar anslutit sig till tjänsten.
– Det är förstås jättekul att så många är intresserade. Båtlivet kan upplevas som dyrt, krångligt och även en aning elitistiskt, vilket gör att många aldrig får en chans att upptäcka Sveriges fantastiska skärgårdar. Vår vision är att få fler att upptäcka båtlivet och visa hur enkelt det är att vara på sjön – utan att äga båt, säger Axel Nordman.
För att möta det ökade intresset kommer Skipperi nu till fler hamnar runtom i landet. I Stockholms skärgård, där Skipperis båtar sedan tidigare finns i över tio hamnar, adderas även Åkersberga och Kallhäll till listan av båtplatser. På västkusten kan göteborgarna, med åtta olika hamnar, nu även gå till sjöss från Sannegårdshamnen – mitt i hjärtat av Göteborg.
Totalt kan Skipperis medlemmar använda sig av över 120 olika båtar runt om i landet.
– Tillgänglighet är av högsta vikt för oss. Det ska vara enkelt att boka en båt, även med kort varsel, och vi utökar därför hela tiden antalet båtar och båtplatser för att möta medlemmarnas efterfrågan, säger Axel Nordman.
Det är inte bara i Sverige som intresset för delad båt är stort. Skipperi har sedan tidigare båtar i Finland, Danmark, Norge, Kanada och Nya Zeeland. Nyligen tog bolaget också in 80 Mkr i riskkapital för att kunna fortsätta den internationella expansionen. Härnäst väntar USA och Australien.
– Fenomenet är ju detsamma överallt i världen. Det är krångligt att äga båt och de allra flesta båtarna används bara en bråkdel av tiden. Att i stället dela båt är ett naturligt steg som är enklare och som ger fler möjligheten att njuta av båtlivet, säger Axel Nordman.
Bildtext: Båtdelningstjänster är populära.