Seadeck heter den första av en serie nya hybridmotoryachter från Azimut. Tack vare nya tekniska lösningar ska båten minska utsläppen med upp till 40 procent.
Det tar kanske 5–10 år innan elektrifieringen slår igenom på allvar i båtbranschen. För de större motorbåtarna dröjer det antagligen ännu längre om inte några revolutionära tekniska genombrott sker de kommande åren och att infrastrukturen byggs ut i en snabbare takt än förväntat.
Stora motortillverkare och yachtbyggare presenterar därför olika hybridlösningar för att reducera utsläppen av främst CO2. Azimuts senaste yachter finns tekniska innovationer för att minska som miljöpåverkan introduceras tillsammans med designlösningar för att öka närheten mellan inne- och uteutrymmen i båtarna, vilket är en stark trend.
Den nya Seadeck-serien närmar sig det mål för begränsning av CO2-utsläpp som fastställts av International Marine Association (IMO) med deadline 2030.
Motorerna är från Volvo Penta, tre stycken IPS på 380 respektive 480 hk beroende på effektval. Seadeck är därmed den första serien av yachter på 60 fot och uppåt som redan integrerar Volvos hybridframdrivning, system ombord utformade för att minska energiförbrukningen och lösningar för att minska utsläppen. Volvo Pentas nya hybridsystem ska visas senare i vår eller i början av sommaren.
Båten är byggd med över 40 procent kolfiber och har ett nydesignat skrov som sägs vara det mest effektiva som någonsin byggts från Azimut. Dessutom har båten toppmoderna batteripaket. Det är en kombination som, enligt Azimut, kommer att ge 40 procent minskning av CO2-utsläpp under ett års genomsnittlig användning jämfört med en traditionell flybridgebåt av liknande dimensioner.
Seadeck-serien är designad enligt den rådande trenden med gränslösa övergångar mellan inre och yttre utrymmen ombord. I de flesta båtar tillbringas huvuddelen av tiden ute i det fria, det gäller inte minst yachter. Azimut kallar sig designlösning ”Fun Island”, ett nytt sätt att tillbringa tiden tillsammans ombord. Båten har till exempel mycket stora fönster och stora öppna däcksytor.
– Seadeck är en ny utgångspunkt för kommande generationer. Vi vill återigen lägga ut en kurs som ska vara en inspiration för hela branschen, så att temat respekt för miljön tolkas med ett konkret tillvägagångssätt som består av investeringar, teknisk forskning och modet att introducera en ny livsstil på havet, säger Giovanna Vitelli, ordförande för Azimut|Benetti Group.
För att skapa Seadeck-serien har Azimut samarbetat med designers som delade denna idé: Alberto Mancini och Matteo Thun & Antonio Rodriguez.
Seadek 6 är den första av tre modeller i Seadeck-serien. Den kommer att presenteras på Boot Düsseldorf 2024. Seadeck 7 och Seadeck 8 lanseras 2024 och 2025.
Fakta Azimut Seadeck 6
Längd: 17,25 m
Motorer: Volvo Penta 3xIPS 500 (380 hk)
Volvo Penta 3xIPS 650 (480 hk)
Toppfart: 33 knop
Kabiner: 3 + 1
Info: www.azimutyachts.com