Mercury Marine håller vad de lovar med sin nya, elektriska utombordare Avator 7.5e. motorn går mycket tyst och vibrationsfritt. Efter en provtur konstaterar Båtliv att Avator 7.5e, som lanserades på Boot Düsseldorf i Tyskland, visar att när de stora motortillverkarna har bestämt sig så levererar de med besked.
Vår provtur skedde med en liten, 3D-printad plastbåt på cirka 4 m. Vi var fyra personer ombord i den relativt lättdrivna båten. Det första man slås av är motorns design, som följer samma moderna formspråk som övriga nyare Mercurymotorer. Designen är en viktig del av helhetsintrycket, inte minst för alla de ägare av mindre båtar och jollar som kommer att satsa på elutombordare de närmaste åren.
Det andra, minst lika viktiga, är att motorn saknar störande transmissionsljud, vilket en del andra tillverkare fortfarande kämpar med att få bort. Avator 7.5e är verkligen tyst i hela varvtalsregistret och låter inte ens ansträngd vid full effekt.
Motorn är enkel att hantera. Vi körde en variant med reglage kopplat på en enkel styrpulpet, men motorn finns även med rorkult. Fram och back är inga konstigheter och man får tydliga besked om effekt och batteriets laddningsstatus på en tydlig LED-skärm. Batteribyte är enkelt att utföra även på sjön. Den 1 kWh stora batteripacken byts ut genom att motorns toppkåpa öppnas och sedan är det bara att byta insatsen, ungefär som på vilket eldrivet handverktyg som helst.
Elmotorer är generellt sett betydligt dyrare i inköp än bensindrivna motorer. I längden är de dock mycket billigare i drift och servicebehovet är i princip minimalt.
Avator 7.5e-utombordaren genererar 750 W vid kardanaxeln och producerar liknande hastighet och acceleration som en Mercury 3,5 hk bensindriven fyrtaktsutombordare. Motorn erbjuds med rorkult eller fjärrstyrning och passar bra för att driva många små båtar, inklusive jollar, gummibåtar och kajaker.
Innan 2023 ska Mercury Marine totalt ha lanserat fem nya, eldrivna utombordare.
Det svenska priset för Mercury Avator 7.5e blir cirka 38 000 kr.