27 februari, 2023

Båtmässan i Göteborg tillbaka med premiärer och nyheter

Båtmässan i Göteborg var först i raden av de nordiska båtmässorna. Båtmässan arrangerades i år 4–12 februari.

Under pandemin har många båttillverkare och andra företag i båtbranschen haft fullt upp med att säkerställa leveranser tack vare en starkt ökande efterfrågan. Därför har inte utvecklingen av nya produkter haft samma fokus som kunderna är vana vid.

Ändå visades det flera nya båtmodeller i Göteborg, varav det absoluta flertalet var motorbåtar. Flera svenska tillverkare fanns bland dem som hade premiärer, bland andra Ryds Båtar, IRON och Långsjösnipan.

Bland segelbåtarna var Beneteau Oceanis 34.1 den enda större båten. Det är en ny generations cruisingbåt, en snabbseglande båt med hög komfort. Marc Lombard och NAUTA Design har designat denna båt som både har mer utrymme och större segel än sin föregångare. Båten kan fås med två alternativt tre kabiner.

Båtmässan var också värd för ett gediget seminarieprogram, där Svenska Båtunionen och Båtliv stod som värd första lördagen. Bland annat delades en mängd båttillbehör ut till Årets Båtklubb, som den här gången var Oxelösunds Motorbåtssällskap.

På scenen firades även polisens Båtsamverkan, som i år fyller tio år. Resultatet av detta samarbete mellan polisen, båtklubbarna, båtbranschen och försäkringsbolagen är att stölderna har gått ner ganska kraftigt det senaste året efter att ha ökat stadigt i många år.

 

Bildtexter:


Båtmässan i Göteborg var tillbaka efter ett par års uppehåll på grund av pandemin.


Ryds 650 BR är en nyhet byggd på samma skrov som tillverkarens daycruiser i samma storlek. En väl genomtänkt och praktisk bow rider på 6,5 m med plats för hela familjen. Info: www.ryds.se


Sting 580 S är norska Sting Boats sitt nya flaggskepp. Båtmodellen är helt ny, men delar detaljer och smarta lösningar med de mindre syskonen 485S och 530S. Den nya modellen har dock mer plats och en bättre förarupplevelse. Ett brett skrov på 2,23 m betyder gott om plats och att båten klarar sig med relativt låg effekt på motorn. Lämplig motorstorlek är 100–115 hk. Info: www.sting-boats.no

 


IRON 827 Coupé kom till mässans första dag. Det är en snabbgående och bekväm kupébåt byggd på erfarenheterna från den öppna varianten på samma skrov. Info: www.ironboats.se


Öien 710 FH från Norges största motorbåtsbyggare är en enkel och praktisk båt. Visades med en Mercury F 115 CT. Info: www.kodemarin-maskin.se


Långsjö Båtbyggeri visade en 18 fots elsnipa med en helt ny elmotor från holländska Vetus. Motorn ingår i en serie om tre olika modeller under namnet Vetus E-Line Air som finns i tre storlekar: EAIR04024, EAIR040 och EAIR060 med uteffekter på 4 kW vid 24 V, 4 kW vid 48 V respektive 6 kW vid 48 V.

Långsjösnipan Meta är 18 fot lång och kostar 399 000 kr med en batteribank på 7,5 kW litiumjonbatterier samt plotter och en del annat. Motorn är på 5 kW och batterierna på 7,6 kWh. I marschfart förbrukar den cirka 2 kW/h. I 4,5 knop kan man köra i 6–8 timmar. Laddningen sköts via en 6 A laddare som kan laddas i ett vanligt uttag. Info: www.langsjobat.se


Freepower är en annorlunda norsk elbåt helt byggd i aluminium. Båten finns i tre varianter, varav detta är bruksbåten som kallas Utility. Motorn i Freepower är en 7,5 kW podd från norska SeaDrive. Den minsta batteripacken är 4,5 kWh, men man kan välja upp till fyra packar. Info: www.freepower.no


Oceanis 34.1 är en ny knappt 11 m lång generations cruisingbåt, enligt tillverkaren Beneteau som beskriver den nya modellen som en snabbseglande båt med hög komfort. Båten kan fås med två alternativt tre kabiner. Info: www.yachtsale.se

Klassiska båtar är ett givet inslag på varje båtmässa. De hjälper till att locka fram vårkänslorna hos båtfolket.