Med stöd från Yamaha Motors utökar den Nordiska teknikstartupen sina båtdelningstjänster till Australien och USA. Skipperi, störst i Norden på båtdelning, som erbjuder båtliv via medlemskap och båtuthyrning, tar in 7 miljoner euro i serie A-finansiering. Omgången leddes av Yamaha Motor, där även Baltiska Handels Sverige, Matu Capital och HP Capital deltog. Företaget kommer att använda pengarna för att finansiera sin internationella expansion till Brisbane, Australien och flera platser runt om i USA samt utveckla sin plattform och stärka sitt teknik team.
Pressmeddelande:
För många människor är besvären och kostnaderna med att äga och förvara en båt för stora vilket innebär att de inte får njuta av att komma ut på vattnet med familj och vänner. Med ett uppdrag att göra båtlivet enkelt, prisvärt, hållbart och problemfritt erbjuder Skipperi två huvudsakliga tjänster för att få ut fler människor på vattnet på ett säkert sätt.
Skipperi Fleet är en abonnemangsbaserad båtdelningstjänst där registrerade medlemmar kan njuta av obegränsad användning av någon av de 400+ båtarna i 6 länder med bara några få tryck i en app – med båtar i Australien och USA på väg. Skipperi Fleet har inga registreringsavgifter, vilket innebär att användarna endast betalar en månadsavgift under säsongen och sina egna bränslekostnader. Dess andra tjänst, Skipperi Rent, är en båtuthyrningsplattform.
– När vi lanserade Fleet så blev det snabbt uppenbart att de trösklar som ägande skapar har begränsat båtlivet för många. Det har varit fantastiskt att kunna erbjuda någonting nytt som öppnar upp båtlivet och få höra alla positiva reaktioner från kunder. Med den här investeringen så ser vi fram emot att snabba på förändringen och låta delning ta ännu mer plats på sjön, säger Axel Nordman, vd Skipperi Sverige.
Att boka och checka in görs i Skipperi-appen, faktum är att 73,5% av Skipperis Fleet-användare abonnerar på tjänsten tack vare tjänsten enkelhet. Skipperi tar hand om båtarnas underhåll, utrustning, försäkringar och tillgänglighet. För att se till att båtlivet är säkert för både nya och erfarna båtförare erbjuder Skipperi teoretisk och praktisk båtutbildning genom sin Skipperi Akademi och kräver att båtförare klarar Skipperis båtexamen eller har nödvändiga lokala tillstånd.
– Skipperi är en viktig partner för oss. Det är det enda IT-företaget som har utvecklat och redan driver en effektiv digital plattform som kan tillhandahålla sömlösa tjänster för att hjälpa fler människor att njuta av havet och lösa den ineffektiva och kostsamma dagliga verksamheten som många båtklubbsföretag står inför. Vi hoppas kunna skapa en starkare relation och påskynda utvecklingen av delningsekonomin genom denna investering, säger Toshiaki Ibata, Chief General Manager of Marine Business Operations på Yamaha Motor.
Skipperi använder geofencing och AI för att skapa smidiga upplevelser för sina medlemmar. I plottern varnas användare om grunt vatten, fartbegränsningar och fågel- och sälskyddsområden. Dess AI hjälper också till att identifiera skadefall på båten, skickar dess plats och ett meddelande till serviceteamet för att reparera den.
År 2022 gjordes över 40 500 reservationer med Fleet-båtarna, med en genomsnittlig restid på 3,8 timmar och en genomsnittlig körsträcka på 16 sjömil. Möjligheten att göra korta resor överkomliga gör att användarna kan stödja lokala företag i närliggande områden och skärgårdar. Dessutom är dess fokus på cirkulär ekonomi också populär bland städer, som har gett Skipperi tillgång till efterfrågade båtplatser, eftersom det ger hundratals människor tillgång till båtliv istället för en enda familj.