På den pågående Båtmässan i Göteborg visas flera intressanta eldrivna båtar. Båtliv har tittat närmare på två elbåtar med helt olika tekniska lösningar.
Långsjö Båtbyggeri visar en 18 fots elsnipa med en helt ny elmotor från holländska Vetus.
Motorn ingår i en serie om tre olika modeller under namnet Vetus E-Line Air som lanserades på den stora båtmässan Boot Düsseldorf i januari. Vetus nya elmotorer finns i tre storlekar: EAIR04024, EAIR040 och EAIR060. De erbjuder uteffekter på 4 kW vid 24 V, 4 kW vid 48 V respektive 6 kW vid 48 V, vilket gör att de passar bra för nybyggnads- eller repowerprojekt för en mängd olika skrovtyper upp till cirka 8 m.
– Vi bygger ett 40-tal snipor om året och säljer även nya båtar, säger André Nordhvalen på Långsjö Båtbyggeri från Musön i Bohuslän.
– Vi har försökt bygga en bra elsnipa ett par år, men när vi testade blev elbåtarna dyrare än motsvarande båtar med dieseldrift på grund av allt som kommer till runt omkring en elinstallation. Vetus nya E-Line är extremt prisvärd och jag tycker att man ser att någon har tänkt ordentligt. Det finns shuntar och allting i samma system.
Långsjösnipan Meta är 18 fot lång och kostar 399 000 kr med en batteribank på 7,5 kW litiumjonbatterier samt en enkel plotter och en del annat. Motorn är på 5 kW och batterierna på 7,6 kWh. I marschfart förbrukar den cirka 2 kWh/h. I 4,5 knop kan man köra i 6–8 timmar. Laddningen sköts via en 6 A laddare som kan laddas i ett vanligt uttag.
Samma båt med dieselmotor kostar 329 000 kr.
Info: www.langsjobat.se
Freepower är en norsk elbåt helt byggd i aluminium som är ganska annorlunda och närmast leder tankarna till bruksbåtar.
– Båten finns i tre varianter, varav detta är bruksbåten som kallas Utility. Den har så lite utrustning som möjligt för att vara enkel. Aluminiumarbetena görs i Norge och resten görs där jag bor i Tönsberg i Norge, säger Martin Bjurmalm på Freepower.
Motorn i Freepower är en 7,5 kW podd från norska SeaDrive. Den minsta batteripacken är 4,5 kWh, men man kan välja upp till fyra packar.
– Vi har som mål att nå en förbrukning på en kW energi i fem knops fart. Det är vad solcellerna på taket ger en sommardag. Solcellerna har en peakeffekt på 1 350 W, men i Sverige ger de kanske 950 W.
– Den som köper en Freepower ska kunna köra hela dagen utan problem och utan att ladda batterierna vid något uttag. Men om det regnar kan man köra på batterierna.
I teorin räcker det enkla batteripacket i 5 knop cirka 4,5 timme. Behöver man mer så kan man addera fler batterier. De sitter i moduler och är bara att koppla in.
Freepower kostar från 998 000 kr. Extra batterier nästan 50 000 kr styck.
Båten kontrolleras helt via en app. Den är byggd i 4 mm aluminium överallt och väger 1 150 kg i nuvarande utförande. Planen är att minska mängden material och komma ner i 950 kg.
Info: www.freepower.no
Lars-Åke Redéen