Vilket som blir framtidens drivsystem för fritidsbåtar är inte helt klart än. Men ett samarbete mellan Volvo Penta och Groupe Beneteau visar på ett tänkbart koncept för framtiden, där även kundernas synpunkter ska tas till vara.
På Boot Düsseldorf presenterade Nimbus Group i helgen planerna på sin nya modell och flaggskepp, 465 Coupé. I den första informationen uppges att båten ska förses med elhybridpilotprojekt. Det låter spännande på flera sätt och visar troligen att Volvo Penta redan har ett projekt för elhybrid på gång och närmar sig en lansering.
Elhybrid har visat sig vara framgångsrikt i kommersiella marina applikationer, men det är först nu som Volvo Penta har tillkännagett sitt första försök för fritidsbåtar. Tekniken utvecklas med en helt integrerad Volvo Penta hybridelektrisk systemfunktion på en konceptbåt från Beneteau.
För första gången uppmanar Volvo Penta slutanvändare och andra intresserade att aktivt samarbeta i konceptutvecklingen genom att ge feedback kring önskad upplevelse, båt- och systemdesign och innovativa funktioner – allt med hållbarhet som en nyckelfaktor.
Anledningen är troligen främst att ingen vet riktigt vad det är som kommer att gälla i framtiden. Elhybrid kan bli en av de viktigare, liksom eldrift eller helt enkelt att förbränningsmotorer förses med bränslen som till exempel alkylatbensin eller HVO100 för att på så sätt drastiskt minska utsläppen av främst CO2.
Grunden för Volvo Pentas teknologi med hybriddrift har redan använts i ett pilotprojekt för Hurtigruten Svalbard, där en Marellbåt utrustades med dieselmotorer och elmotorer för att kunna köra tysta och utsläppsfria turer.
Den nya demobåten ska vara stationerat vid Volvo Pentas testanläggning Krossholmen i Göteborg. Under de kommande månaderna ska media, kunder och återförsäljare bjudas in för att få praktisk erfarenhet och få lära sig mer om tekniken.
Elhybriden är inte någon färdig båt som ska säljas till konsument utan den ska fungera som en plattform för att testa och lära sig mer om tekniken. Inför en bredare lansering med elhybrid kommer Volvo Penta och Beneteau att använda input från den här processen i sin produktutveckling.
Den båt som ska användas är en Jeanneau NC 37 utrustad med Volvo Penta D4-320 DPI Aquamatic hybridelektriskt koncept och uppdaterad teknik. Båten kommer att ha Volvo Pentas joystick dockningssystem och Dynamic Positioning System. Demobåten kommer att ha extra manövrerbarhet med en hydraulisk slirkoppling för tyst växling vid låga motorvarvtal och större kontroll tack vare joysticken.
Projektet ska genomföras under våren 2023.