Westline 27 är ett efterlängtat alternativ i sitt segment. Denna styrhusbåt med axeldrift är skräddarsydd för den norska marknaden, men byggs i Sverige.
Både Targa och Sargo, båda från Finland, har sin upprinnelse i axeldrivna båtmodeller och Sargo (före detta Minor) höll länge fast vid axeldrift i en del av sina modeller. De båda båttillverkarna har dock gått över till drev eller utombordarlösningar till följd av efterfrågan och ökad plats inne i båten.
Det var bristen på goda alternativ som fick den unga båtbyggaren André Nordhvalen (36) att tänka på en helt egen design. Han är uppväxt på Musö i Bohusläns skärgård och är fjärde generationens båtbyggare som idag driver Långsjö Båtbyggeri AB i Fjällbacka. Han saknade en 25-fots axeldriven kabinbåt som kunde användas året runt och gå ekonomiskt med en motor. Resultatet blev båtmodellen Manko, som efter en del utveckling och modifiering kallades Manko 27.
Idén fick han 2014 och den första prototypen blev en halvplanande 24-fotare, som var en ren arbets- och transportbåt. Efter de reaktioner han fick växte båten en fot och skrovet vidareutvecklades för att klara en marschfart på cirka 18 knop. Den fick även övernattningsmöjligheter.
Det visade sig fungera bland kunderna och den lilla producenten började bygga en båt om året fram till 2021. Intresset växte dock mer än vad tillverkaren klarade av och de ville inte trappa ner produktionen av sin huvudsatsning, Långsjösnipan som byggs i cirka 35 exemplar varje år. En långsiktig lösning kom när den norska Sargoimportören ville bli återförsäljare och beställde tio båtar. Det gav upphovet till att Westline Boats AS i Trollhättan tog över produktionen och rättigheterna.
Westline 27 levereras med Volvo Penta D4-motor från 175 till 320 hk. Med D4 320 så ska toppfarten ligga på drygt 30 knop. Den båt som vi körde, med byggnummer sju, hade en D4 270, som är det förnuftiga valet i den här båten. Toppfarten landade på 27 knop. Båten har exceptionellt goda egenskaper i planande fart.
Båten har ett planande skrov med ett mycket brett fartregister. Den går ekonomiskt i sjön och bränsleförbrukningen med en 270 hk är, enligt producenten, 1,6–1,7 lit/M. 320 hk ger en lägre förbrukning på runt 1,4 lit/M. Förbrukningen är dessutom nästan linjär från 12 knop och högre.
Motorn sitter nästan i båtens centrum, under passagerarbänken. En stor del av vikten är placerad långt ner i båtens centrumlinje och den har nästan ingen planingströskel. Tunneldesignen i skrovet ger en ganska rak vinkel på axeln, som i kombination med en fembladig propeller är uppenbart effektiv.
Westline 27 sticker inte djupare än en drevbåt och för att hålla vikten nere i förskeppet är skottet byggt i Divinycell.
Båten är designad för att gå raskt i skärgårdssjö. Westline 27 har ingen köl, men fritt hängande axel i ett Radicerör. Det planande skrovet går mycket effektivt och oansträngt.
Westline 27 är en walkaroundbåt med upphöjt fördäck och breda, nedsänkta sidodäck som leder till ett stort akterdäck. En båttyp som många som bor och arbetar i skärgården uppskattar. Akterdäcket kan utrustas med bänkar.
Westline 27 har allt som en del konkurrenter saknar. En ren däckslayout, bra räcken över allt och enkel åtkomst ut på däck via skjutdörrar. Det är väldigt enkelt att ta sig ombord via fören eller aktern.
Man kommer in i kabinen via stora skjutdörrar på var sida. Inne är lösningen traditionell med två stolar i färdriktningen och en U-soffa akter. Styrhuset är känns inte trångt och det är full ståhöjd. Under förarplatsen finns utrymme för kylskåp.
Denna 27-fotare är primärt en transport- och arbetsbåt, men den har också övernattningsmöjligheter för upp till tre personer. Även i förpiken är det bra ståhöjd och här finns plats för ett litet pentry. På styrbords sida har båten en rymlig sjövattenstoalett.
I mindre båtar med axelinstallationer är det ofta ont om utrymme vid motorn. I Westline 27 är det enkelt att komma åt alla kontrollpunkter, men om man ska frilägga någon större del av motorn måste man även flytta en del av inredningen.
Text & foto: Atle Knutsen
Fakta Westline 27
Längd: 8,10 m
Längd skrov: 7,40 m
Bredd: 2,90 m
Vikt: 3 200 kg
Bränsle: 300 liter
Vatten: 60 liter
Hålltank: 45 liter
Motor: Volvo Penta diesel 175–320 hk
Konstruktör: André Nordhvalen
Producent: Westline Boats AB
Pris: cirka 2 Mkr
Info: www.westlineboats.se
Bildtexter: